ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO


Het glas is half leeg, of half vol; ING en ABN Amro kijken verschillend naar de vooruitzichten voor de horeca in 2025

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

ABN AMRO verwacht voor dit jaar 450 restaurantfaillissementen, een verdubbeling ten opzichte van 2023. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen in 2023 al 199 restaurants failliet. Dit aantal is in november 2024 gestegen tot 260. Dit blijkt uit een eigen analyse, gedaan samen met de Hotelschool The Hague. Daaruit bleek ook dat de sector zich goed leek te herstellen na de coronapandemie, maar dat de problemen zich nu opnieuw lijken op te stapelen.

Volumegroei

ING daarentegen ziet weliswaar het aantal faillissementen stijgen, maar is over de vooruitzichten positiever. Met een verwachte volumegroei van 3% is de bank gematigd positief over de horecasector. De bank verwacht dat de groei vooral voortkomt uit de verbeterde koopkracht, waardoor de consument dit jaar in de horeca weer wat meer uitgeeft dan in 2024 het geval was. Vorig jaar deden consumenten het volgens ING rustiger aan met de bestedingen in de horeca vanwege onder meer de relatief hoge prijzen. Dat geldt ook voor dit jaar. Aangezien de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5% stijgen, zal de consument weliswaar meer spenderen dan vorig jaar, maar nog altijd niet uitbundig.

Zorg

ABN AMRO ziet de problemen in de horeca zich zoals gezegd vooral opstapelen. Een grote zorg binnen de sector zijn volgens de bank de stijgende kosten. Inflatie, verhoogde energietarieven, en hogere huur- en loonkosten drukken zwaar op de winstmarges. Sinds 2022 zijn producentenprijzen van voedingsmiddelen en dranken met respectievelijk 17 en 20 procent gestegen, terwijl cao-lonen met 22 procent omhooggingen. Deze kostenstijgingen worden niet altijd gecompenseerd door hogere omzetten, wat de druk op ondernemers vergroot.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Extra horecaomzet met beter aanbod alcoholvrij en -arm bier’

Onderzoek - Uit onderzoek door Future of Food Institute door Lowlander blijkt dat de behoefte aan een alcoholarm- en vrij aanbod in de horeca nog steeds groeit. Met een juist aanbod is er in totaal €437 miljoen aan extra omzet te realiseren door de horeca. Reden voor Lowlander om vanaf 2025 als eerste en enige Nederlandse biermerk volledig te focussen op no &...

Lees bericht

Hart voor de Horeca Award uitgereikt aan Frans Hazen

Persoonlijk – Hotelier Frans Hazen heeft de Hart voor de Horeca Award ontvangen uit handen van Ricardo Eshuis, directeur van SVH. De uitreiking vond plaats tijdens de overdracht van de dagelijkse leiding van Grand Hotel De Draak in Bergen op Zoom. Hazen heeft hier 40 jaar de leiding gehad.

Lees bericht

HANOS wil verduurzamen en niet alleen het assortiment

Groothandel – Achter de schermen is horeca groothandel HANOS volop bezig met het verduurzamen van het bedrijf. Maar omdat de groothandel niet zo vaak naar buiten treedt, is dat lang niet voor iedereen zichtbaar. Aileen Jones van HANOS en de groothandel zelf willen daarin verandering brengen. Waarom? Omdat je best mag laten zien wat je als bedrijf doet voor je klanten...

Lees bericht


Neuromarketing kan ondernemer en marketeer helpen

Bijeenkomst - Neuromarketing is het vakgebied waarbij inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Hiermee kan je gebruik maken van het onbewuste in het menselijk brein. Tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst over (on)bewuste beïnvloeding van Trema Foodnetwerk leerden Tim Zuidgeest en Elles van der Vleuten de aanwezigen met welke handige toepassingen we, in ons...

Lees bericht

Ad Schaap en Kaj Gorgels starten samen Drippy’s

Horecaconcept - Kaj Gorgels, bekend van YouTube en tv-presentator, start samen met horecaondernemer en CEO van De Beren Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper hamburgerrestaurant Drippy’s. Het horecabedrijf is gevestigd aan  het Stadhuisplein in Rotterdam.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid