‘Bufkes is altijd trouw gebleven aan de principes’


Charles Sampers: “We streven naar een jaarlijkse groei met partners of franchisenemers die bij de formule passen"

Interview – Wie Bufkes zegt, zegt vooral rijk belegde broodjes. Het zijn broodjes die passen bij een Bourgondische levensstijl. Klanten krijgen daardoor ook waar voor hun geld, juist omdat de broodjes niet duur zijn geprijsd. En wellicht schuilt daarin ook het succes van de van oorsprong Limburgse formule. Maar mede-eigenaar en directeur Charles Sampers van Bufkes zegt over het succes ook: “In al de jaren dat Bufkes bestaat, zijn wij altijd trouw gebleven aan onze principes.”

Bufkes is eigenlijk de Nederlandse variant van de Duitse Imbiss. Een fenomeen bij onze oosterburen dat wij jaren geleden in Nederland niet kenden. In Duitsland kon je vroeger bij elke bakker of slager terecht voor ‘een hapje’ uit de eethoek, de Imbiss. Nederland was toen nog niet zover, daar nam iedereen zijn brood mee van thuis naar het werk. In Duitsland gingen de mensen naar de speciaalzaak. Met Bufkes  ontwikkelde slagerij Van Melik een eigen ‘Imbiss’ als ‘on-the-go’-variant voor passanten en kantoorpersoneel. Het concept was vernieuwend en de resultaten in de verkoop waren er ook naar. Sampers: “Reden voor ons om het nog conceptueler aan te pakken. Feitelijk heeft Van Melik Food Groep daarmee het bekende Duitse Imbiss-concept een andere jas gegeven”.

Shop-in-shopconcept

Bufkes is een formule van Van Melik Food Groep in Hoensbroek. Een slagersbedrijf met een goede naamsbekendheid in Limburg. Met onder andere hun slagerijen staan ze bekend om hun kwaliteitsvlees en ambachtelijke gerechten. Vanuit deze kwaliteitsslagerijen is in 1996 het succesvolle broodjesconcept ‘Bufkes’ ontstaan en steeds verder uitgebreid. In eerste instantie als shop-in-shopconcept, later ook als zelfstandige lunchrestaurants. Inmiddels zijn er meer dan 40 Bufkes vestigingen, die dagelijks de gasten van de lekkerste belegde broodjes voorzien, maar ook van salades, soepen, maaltijden, koffie specialiteiten en zoetwaren. De broodjes en salades worden allemaal in eigen beheer ontwikkeld en gemaakt. Sampers: “Over die shop-in-shoplocaties bij de slagerijen in het begin is wel iets leuks te vertellen. De producten die daar werden verkocht, liepen zo goed dat wij onderbouwd duidelijk konden maken wat een Bufkes-counter toevoegde aan een slagerijlocatie. Dat werd gedaan door een gerenommeerd accountantsbureau. Die hadden berekend dat een counter tussen de 25 tot 30 procent van de omzet van een locatie ging uitmaken. Dat zorgde niet alleen voor veel belangstelling bij ondernemers, maar ook klanten zagen de populariteit van de counters. Die begonnen te zeggen: naast die Bufkes zit een goede slager, terwijl dat daarvoor omgekeerd was.”

‘Verwenbroodjes’

Brusselse Poort in Maastricht was de eerste echte Bufkes-corner. Sampers: “Alvorens de bestaande broodjescounter werd omgedoopt in Bufkes realiseerde die locatie een omzet van toen 500 gulden per week. Toen het Bufkes werd liep de omzet al snel op naar 2500 gulden en inmiddels een veelvoud in euro’s. Het waren royaal belegde broodjes, die daar werden verkocht. Mensen en wij bij Van Melik noemden die broodjes ook wel ‘verwenbroodjes’. En dat doen we nu nog steeds; dat uitgangspunt zijn we altijd trouw gebleven. De broodjes zijn gemaakt van de beste ‘petit pain’ en belegd met ambachtelijke vleeswaren en salades uit eigen keuken. Samengesteld door chefs en onze eigen koks. Hierdoor zijn er echte toppers op de menukaart komen te staan. De warme beenham, het broodje ‘werrem sjink’ en ‘het broodje Limburg’ zijn nog steeds klassiekers in het assortiment en inmiddels ook bekend boven de rivieren. Het zijn broodjes waar mensen speciaal voor komen.”

Ruimte bieden

Maar Bufkes staat niet stil en volgt als formule ook de ontwikkelingen. Sampers: “Toen Bufkes begon in de Brusselse Poort was het concept vernieuwend en uniek. We hebben daarvoor zelfs een award gewonnen als meest innovatieve concept. Nu zou je die stijl van toen oubollig noemen. Qua kleur en stijl zitten we inmiddels met Bufkes in de derde generatie. Maar de basis van het concept is wel altijd hetzelfde geweest. We zijn als concept altijd gewaardeerd geweest om ons lekkere producten en het bieden van kwaliteit voor een redelijke prijs. Maar tegenwoordig gaat het ook om de beleving en een optimale klantervaring. Een goede en gezellige sfeer, de juiste muziek en op en top gastvriendelijke medewerkers horen daar bij. Rekening houdend met de formule uitgangspunten hebben Bufkes ondernemers inspraak op de uiteindelijke inrichting en detaillering van hun zaak. Zij weten immers voor hun locatie als geen ander wat gevraagd wordt.”

Voor iedereen

Op de locatie in Heerlen waar @FoodClicks met Charles Sampers heeft afgesproken, is het druk. De locatie bij de woonboulevard is ook het paradepaardje van Bufkes. Klanten lopen in en uit en weten veelal bij binnenkomst hun bestelling al. De bestellingen worden snel en zonder problemen afgehandeld. Sampers: “Dit is een geoliede machine. Maar er is ook aandacht voor de gast. In coronatijd hadden we op deze locatie een dakterras ingericht om te voldoen aan de toen geldende regels. Hier wordt altijd gekeken naar: Wat kunnen we nog extra doen?” Ondanks de drukte is de sfeer gemoedelijk en ‘Limburgs gezellig’. Mensen zitten zichtbaar te genieten van hun bestelling. Wat opvalt is dat het meer is dan een dwarsdoorsnede van de bevolking in leeftijden: Het is jong en oud, kantoor en ambachtsman door elkaar. Het is Bourgondisch genieten voor iedereen.

Samenwerken met supermarkten

En dat valt op. Niet alleen bij tankstation-ondernemers maar ook bij supermarkten. Bufkes heeft al een aantal locaties bij tankstations. Zo wordt de vierde locatie bij AVIA Vollenhoven binnenkort geopend. Maar ook in Tiel bij tankstation Van Dijkhuizen op de Prinsenhof (beter bekend als ‘Medel’) is al jaren een grote locatie van Bufkes gevestigd. “We werken ook samen met Plus. De eerste twee pilotlocaties werden geopend in Hoensbroek en Budel. Maar die samenwerking gaan we nu uitbreiden. Bij Plus in Schoonhoven gaan we nu binnen het ‘Pannetje van Plus’ het broodjes gedeelte met Bufkes invullen. Ook dat wordt een pilot, waar we gezamenlijk grote verwachtingen van hebben. Samenwerking met partijen als Plus of als AVIA Vollenhoven blijft Bufkes opzoeken al blijven we ook groeien op goede locaties met goede franchisenemers,  glimlacht Sampers. Niet voor niets zijn wij vorig jaar gekozen tot franchiseorganisatie van het jaar.

Groei

En hoe staat het met die groei-ambitie?  Sampers: “We streven naar een jaarlijkse groei met partners of franchisenemers die bij de formule passen. Dit is een zorgvuldig traject. Naast een goede screening van kandidaat -franchisenemers laten we ook een vestigingsplaatsonderzoek doen. Met twee formulemanagers, een backoffice medewerker en twee marketingmedewerkers zorgen we ervoor dat de bestaande locaties toekomstbestendig blijven en nieuwe vestigingen goed begeleid worden. Ook besteden we tijd aan het steeds verder ontwikkelen van ons assortiment. We hebben nu Brabantse worstenbroodjes met ons eigen logo er op. We hebben diverse loaded fries-varianten met nu een nieuwe sticky bbq, de flatbreads zijn nieuw en veel gevraagd en we introduceren nieuwe broodjes zoals de spicy kip mango en de grill worst de luxe. De meeste broodjes zitten standaard in het assortiment, maar we brengen ook seizoen specials.” Sampers verwacht de komende tijd ook makkelijker te kunnen groeien: “Het locatieaanbod komt weer op gang en  met de juiste franchisenemers en een goed onderhouden formule is succes haast gegarandeerd.”

(Dit artikel is eerder gepubliceerd in de printeditie van @FoodClicks. Geen geen abonnee? Neem hier een gratis digitaal abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht...

Lees bericht

Gertie en Ron al 25 jaar het gezicht van Bufkes

Formulenieuws - 25 jaar geleden startten Gertie en Ron Groenendijk-Leijs het allereerste Bufkes restaurant in het Corio Center te Heerlen. Inmiddels staat de teller bij Bufkes op ruim 20 restaurants en ruim 20 shop-in-shop franchisevestigingen.

Lees bericht

Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht



Bufkes Heythuysen officieel geopend

Formulenieuws – Donderdag 8 juni is de nieuwste Bufkes-vestiging  officieel geopend. De locatie is gelegen op het nieuwe horecaplein aan de Dorpstraat in Heythuysen. Vorig jaar is Bufkes een samenwerking aangegaan met Heerschap groep, waarvan het pand eigendom is.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid