KHN roept met partnerpartijen op om btw niet te verhogen
![](/images/made/uploads/Nee_tegen_meer_BTW_1080_360_90.jpg)
Politiek – In de aanloop naar het eerste debat in de Tweede Kamer van het nieuwe kabinet vandaag roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met een aantal andere belangenorganisaties, de politieke partijen en het kabinet op om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.
Onder het motto: ‘Geen hogere btw. Je belast er heel Nederland mee!’ roept een coalitie vanuit de sport, nieuws, boeken, cultuur, evenementen- en horecabranche de politieke partijen in de Tweede Kamer en het kabinet op om af te zien van het voorgenomen besluit de btw op tal van sport- en cultuurzaken te verhogen. Volgens de coalitie is de impact van deze maatregel voor talloze partijen en activiteiten enorm.
Gevolgen
De coalitie laat weten dat economische analyses aantonen dat een verhoging zal leiden tot 1,5 miljoen minder festivalbezoeken en 900.000 minder bezoeken aan podiumkunsten. Het feit dat sporten duurder wordt, zal ook daar consequenties hebben. De Rijksoverheid gaat ervan uit dat de verhoging van het btw-tarief op sportbeoefening ertoe zal leiden dat 500.000 Nederlanders dreigen te stoppen met sporten. Ook zal een jaarlijkse investering van 3,5 miljoen euro in het amateurvoetbal en vrouwenvoetbal wegvallen. Ook de btw-verhoging op overnachten zal er toe leiden dat niet alleen de hotellerie en binnenlandse toeristen worden geraakt in hun portemonnee, maar het zal Nederland ook minder aantrekkelijk maken als vakantiebestemming. Dit heeft volgens de coalitie grote impact op sectoren zoals cultuur, musea, horeca, retail en vervoer.
Verhoging van het btw-tarief zorgt er voor dat de toegankelijkheid en betaalbaarheid van sport, nieuws, boeken, cultuur en logies verder onder druk komt te staan, is de mening van de coalitie. Uit onderzoek blijkt namelijk dat na een significante prijsverhoging, grote groepen mensen cultuur, evenementen, sport, horeca en nieuws niet langer kunnen betalen en noodgedwongen moeten afhaken.
Coalitie
De coalitie is breed vertegenwoordigd en spreekt onder andere namens NOC*NSF, KNVB, Koninklijke Horeca Nederland, De Nederlandse Vereniging van Journalisten, Vereniging Nederlandse Poppodia en-Festivals VNPF, Koninklijke Boekverkopersbond en Goede Doelen Nederland.
Bron: KHN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtBij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch
Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.
Lees berichtChef’s table ‘Taste of Horecava by Gault&Millau’
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.
Lees berichtLagere pinomzetten in horeca tijdens EK-wedstrijden
Analyse - Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants. Zo noteerden restaurant tot 10 procent lagere omzetten, zo analyseerde ING Research op transactiedata tijdens de afgelopen paar wedstrijden van Oranje.
Lees berichtMinder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.
Lees bericht