Crisp is B Corp en kiest voor regeneratieve boeren


De eerste vier afnamecontracten met regeneratieve boerderijen zijn inmiddels getekend

Online supermarkt – Crisp behaalt B Corp certificaat en slaat handen ineen met regeneratieve boeren. Met de certificering is Crisp onderdeel van een groep gecontroleerde internationale bedrijven, die naast een winstoogmerk ook sociale en ecologische impact nastreeft.

Crisp ziet het behalen van de B Corp status als startschot om de ecologische impact nog verder te vergroten. Als eerste supermarkt in Nederland kondigt het bedrijf aan dat het natuurinclusief boeren hier wil stimuleren. Daarom moet in 2030 minstens 30% van de verkochte groenten en fruit, dat Crisp aanbiedt, afkomstig zijn van regeneratieve landbouwbedrijven.

B Corp

Met het B Corp certificaat voldoet Crisp aan de internationale norm van onafhankelijk non-profitinstituut B Lab, dat bedrijven toetst op het gebied van sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid, transparantie en milieuprestaties. Om in aanmerking te komen voor de B Corp certificering, moet een bedrijf minimaal 80 punten in de B Impact Assessment scoren. Met 109 punten scoorde Crisp hoog. Michiel Roodenburg, medeoprichter van Crisp: “Het feit dat we onze B Corp certificering instappen met een score van 109 punten is een erkenning van onze unieke positie in de sector." 

Natuurherstel

Crisp neemt als vervolgstap het initiatief om boeren te helpen om regeneratieve landbouw rendabel en schaalbaar te krijgen. Het bedrijf doet dat door de oogst beter te helpen verwaarden naar de consument. In Nederland zorgt de landbouw voor ongeveer 60% van de stikstofuitstoot en verlies van biodiversiteit. Waar de intensieve landbouw met bestrijdingsmiddelen en zware bodembewerking de aarde uitput, werken regeneratieve boeren met een focus op bodemherstel, zonder chemische bestrijding, zware landbouwmachines of kunstmest.

Natuurlijke landbouw

De eerste vier afnamecontracten met regeneratieve boerderijen zijn inmiddels getekend. Het zijn boeren die ook onderdeel zijn van het collectief Boeren Natuurlijk. Zij pionieren met landbouwmethodes die voedselproductie combineren met natuurherstel. De groene asperges, rabarber en het zachte fruit van permacultuur boerderij Schevichoven, piepers van familie Klompe Landbouw, de knolgroenten, pompoenen en penen van strokenteler Zonnegoed en de bladgroenten, komkommers en kolen van boerderij Botmas liggen vanaf deze maand op het digitale schap. Roodenburg: “Waar duurzaamheid bij traditionele supermarkten vaak gaat over het verminderen van negatieve impact, gaat regeneratie over het maken van een positieve impact. Met de boeren maken we vaste prijs- en volumeafspraken om bestaanszekerheid te stimuleren. En als klant krijg je lokaal, kraakvers en onbespoten groenten en fruit aan huis geleverd, door heel Nederland en Vlaanderen.”

Bron: Crisp/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Leev wil vaart maken met verduurzaming

Verduurzamen - Het biologische merk Leev heeft zichzelf ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen gesteld. Het merk dat voedzame alternatieven voor ontbijt, lunch en tussendoortjes levert, is sinds begin dit jaar klimaatneutraal in haar eigen operatie. Leev streeft nu naar 35% reductie in haar zogenaamde Scope 3 emissies in 2030. Tevens is het bezig met het behalen van het B Corp certificaat.

Lees bericht


InstockMarket ontvangt B Corp-certificering

Certificering - InstockMarket, de duurzame horecagroothandel, laat weten dat het bedrijf officieel een B Corp is. Om deze erkenning te verdienen, moet een organisatie voldoen aan strenge normen op het gebied van sociale en ecologische duurzaamheid.

Lees bericht

Freasy neemt plantaardige Good Chef over

Overname – Het Rotterdamse bedrijf Freasy, gespecialiseerd in de productie en verkoop van gezonde kant-en-klaar-diepvriesmaaltijden neemt het merk Good Chef over. Good Chef verkoopt sinds 2020 plantaardige vriesversmaaltijden. Met twee merken in vriesversmaaltijden wil Freasy sneller groeien.

Lees bericht



Redefine Meat voortaan ook bij AH online en Crisp

Plantaardig - Redefine Meat is voortaan toch voor thuis te bestellen via Albert Heijn online en Crisp. Aanvankelijk richtte het merk voor plantaardige vleesproducten zich volledig op foodservicebedrijven. Het gaat om zes plantaardige vleesproducten, waaronder Redefine Rundergehakt, Premium Burger, Lamskebab, Bratwurst, Pulled Pork en Pulled Beef.

Lees bericht

Tony’s Chocolonely lanceert chocobites Lil’Bits

Introductie – Tony's Chocolonely zoekt de categorie op van de chocobites en komt met Lil’Bits. Met een vijftal smaken gaat het merk, dat het streven heeft om alle chocolade vrij van kinderarbeid en moderne slavernij aan te bieden, de strijd aan met de M&M’s en Maltesers.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid