Bij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch


Gegrilde bloemkolen als alternatief voor een gebraden kippetje

Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.

Amsterdam Open Air, Awakenings Summer Festival, Awakenings Upclose, Dekmantel, Eurosonic Noorderslag, Georgies Wundergarten, Into the Woods, Lentekabinet, Milkshake, Paradigm, Wildeburg, Wilde Weide, Wonderfeel, ZeeZout en festival de Zon serveren dit jaar geen vlees en vis, volgens de inventarisatie van Wakker Dier. Het klassiek-festival Wonderfeel doet dit voor het eerst. Bij DGTL, MOMO en Left of the Dial is het menu zelfs volledig plantaardig. Collin Molenaar van Wakker Dier: “Deze festivals laten aan honderdduizenden bezoekers zien dat je heel lekker kunt feesten zonder vlees op het menu.”

Milieu-impact 

Andere festivals zetten de stap naar vega nog niet, aldus Wakker Dier. Op Oerol en Into the Great Wide Open staan schaaldieren of vis op het menu. De Parade, Down the Rabbit Hole en Lowlands serveren nog vlees en vis. Vaak zijn dit festivals die een breed publiek willen bedienen, maar waar het aanbod wel steeds vegetarische wordt. Het eten dat festivalorganisaties serveren bepaalt voor een groot deel hun milieu-impact. Voor veel festivals is dit de belangrijkste reden om te kiezen voor vega. Molenaar: “Met een plantaardiger menu verkleinen zij niet alleen hun voetafdruk, maar zorgen zij er ook voor dat er veel minder dieren worden gegeten.”

Dagje vega

Wakker Dier vraagt bedrijven om plantaardiger eten makkelijk te maken, zodat mensen vaker kiezen voor een dagje vega. Omdat festivals veel invloed hebben op wat bezoekers ter plekke eten, vraagt Wakker Dier hen om een volledig vegetarisch menu aan te bieden. Volgens diverse organisatoren is de bereidheid om vegetarisch te eten op festivals best groot. Mink Steekelenburg van Left of the Dial: “Tegen onze bezoekers zeggen we: aan een paar dagen vegan eten is nog nooit iemand bezweken, zelfs als je een diehard carnivoor bent kun je ons diner veilig proberen”. En ook Margriet Colenbrander van MOMO geeft aan dat de ervaring leert dat je als festival op voorhand meer beren op de weg ziet dan er in realiteit zijn. Ellen Evers van DGTL ziet de rol van een festival nog iets groter. “Als festivalorganisatie is het onze verantwoordelijkheid om bezoekers te inspireren en bewust te maken van hun bijdrage aan duurzaamheid. Het aanbieden van lekker 100% plantaardig eten is een essentieel onderdeel van deze aanpak, omdat het onze ecologische voetafdruk verkleint, water bespaart en de biodiversiteit bevordert, zonder in te boeten op de beleving.”

Bron: Wakker Dier/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

KHN roept met partnerpartijen op om btw niet te verhogen

Politiek – In de aanloop naar het eerste debat in de Tweede Kamer van het nieuwe kabinet vandaag roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met een aantal andere belangenorganisaties, de politieke partijen en het kabinet op om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.

Lees bericht



De Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger

Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?

Lees bericht

Unilever en ID&T gaan samenwerken op 30 evenementen

Samenwerking - Unilever en eventorganisator ID&T Group gaan de komende drie jaar samenwerken op meer dan 30 evenementen binnen het portfolio van ID&T. Op verschillende festivals, waaronder Mysteryland, Defqon.1 Weekend Festival en alle shows van Awakenings, zullen verschillende Unilever-merken, zoals Lipton Ice Tea, te zien zijn.

Lees bericht


Sodexo streeft naar 33% plantaardig in 2025

Catering - In 2025 is minimaal 33% van de gerechten in Sodexo bedrijfsrestaurants volledig plantaardig. Dat laat de cateraar weten. Het is een van de kortetermijndoelen die onderdeel uitmaken van het internationale doel om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn.

Lees bericht

Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid