Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo starten ‘Het Wortel Collectief’


Het Wortel Collectief: Emilie Haspeslagh (Ardo), Debora van der Zee-Denekamp (Unilever), Fanny Weinbreck (Agrifirm) en Daniek Ehrismann (Jumbo) op het wortelveld

Samenwerking – Omdat je samen in regeneratieve landbouw meer kunt bereiken dan alleen zijn Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo ‘Het Wortel Collectief’ gestart. De naam verwijst naar het eerste product dat in het kader van het gezamenlijk regeneratieve project wordt ingezet, de wortel.

De partijen hebben elkaar gevonden in hun missie de landbouw en de beschikbaarheid van ingrediënten toekomstbestendig te maken. Wisselende weersomstandigheden zorgen er voor dat boeren en telers steeds vaker te maken hebben met wisselende oogsten en dus ook met wisselen inkomsten. Daarnaast wordt de grond door de intensieve landbouwmethodes steeds verder uitgeput. Reden voor Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo de handen ineen te slaan en te starten met een project gericht op het implementeren van regeneratieve landbouwpraktijken in Nederland.

Waspeen

De eerste projecten zijn van start gegaan, op circa 30 hectare landbouwgrond worden regeneratieve praktijken geïmplementeerd in de wortelteelt. In april 2024 zijn de eerste wortelen gezaaid, die vanaf september verwerkt worden in verschillende soepen van Unox en een deel van de maaltijdpakketten van Knorr. De eerder gezaaide waspeen voor Jumbo wordt inmiddels volop geoogst en ligt sinds half juni in de Jumbo winkels.

Uniek

Omdat elk stuk land een andere bodemstructuur kent en iedere boerderij verschillende werktuigen heeft, is een unieke aanpak per boerderij nodig en worden op de verschillende akkers diverse regeneratieve praktijken toegepast. Voorbeelden hiervan zijn:

• Niet-kerende bodembewerking, waarbij niet diep geploegd wordt en de bodem zo min mogelijk verstoord wordt.

• Het planten van bodembedekkers om erosie en uitdroging tegen te gaan en zoveel mogelijk nutriënten in de bodem te houden.

• Het gebruik van organische meststoffen en biologische gewasbeschermingsmiddelen, om de gewassen te voeden en beschermen.

Deze activiteiten hebben als uiteindelijke doel om CO2-uitstoot te verminderen ten opzichte van traditionele landbouwmethodes, watergebruik te optimaliseren en biodiversiteit te bevorderen.

Gezondere planeet

Unilever, Jumbo, Agrifirm en Ardo willen met hun gezamenlijke project vooral leren en kennis uitwisselen. Gekozen is nu voor wortelen, maar andere gewassen worden niet uitgesloten. Projecten als deze worden ook op andere plaatsen in Europa opgezet. Regeneratieve landbouw is manier van landbouw bedrijven, waarbij natuurlijke hulpbronnen worden versterkt in plaats van uitgeput. Zo beoogt het bij te dragen aan een gezondere planeet en een veerkrachtiger voedselsysteem, waardoor gewassen nu én in de toekomst beschikbaar blijven. Er is geen keurmerk voor regeneratieve landbouw, maar de gezamenlijke partijen gaan wel nadenken over manieren om ook de consument te informeren over deze wijze van landbouw.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht


Mark Hanemaaijer verruilt Unilever voor Europastry

Persoonlijk - Mark Hanemaaijer verruilt Unilever na 12 jaar om aan de slag te gaan bij Europastry als directeur Sales & Marketing Central Europe. Hanemaaijer werkte de afgelopen vijf jaar als directeur Out-of-Home. Daarvoor werkte Hanemaaijer voor de retail binnen Unilever, zo was hij onder meer verantwoordelijk voor de introductie van het Unilever-assortiment bij Aldi en Lidl.

Lees bericht

Restaurantketen La Place verder als zelfstandige organisatie

Formulenieuws – Het hing al een tijdje in de lucht, maar maandag is bekendgemaakt dat La Place, onderdeel van Jumbo, verder gaat als zelfstandige organisatie. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid