Heineken volop van start met EK-activatieprogramma
![](/images/made/uploads/Heineken_shirt_EK_24_600_338_90.jpg)
Actie - Na de Champions League-finale is het tijd voor het EK en dus laten fabrikanten en retailers weten wat zij tijdens het EK allemaal van plan zijn. De supermarkketens laten zien welke acties en gadgets zij hebben, maar ook fabrikanten als Heineken laten zien waar zij mee komen. Voorafgaand aan de oefenwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Canada in De Kuip presenteerde de brouwer de verdere plannen voor de Oranjezomer. En maakte zij tevens bekend dat Heineken het dertig jaar lopende partnership met de KNVB met nog eens vijf jaar gaat verlengen.
Eerder die middag vierde Albert Heijn met een aantal franchisers eveneens de bekendmaking dat de retailer de samenwerking met de KNVB met twee jaar heeft verlengd. Albert Heijn is ook een belangrijke samenwerkingspartner voor Heineken als het gaat om de viering van de Oranjezomer. In de actie die Heineken heeft opgezet met de verschillende retailers, met de inzet van groene en oranje blikjes en flesjes, kunnen deelnemende AH-ondernemers aan het activatieprogramma een zogenaamde Heineken Stoelbox winnen. De Stoelbox is een kunststof stoel in Heinekenkleuren met daaronder een koelbox voor een krat bier. Dat biertje kan met of zonder alcohol zijn, maar dan wel gekoeld en binnen handbereik. Ook voor de andere retailers zijn er speciale prijzen te winnen zoals het Biermertje voor Jumbo in de vorm van een bierkratje, het Speakertje voor Plus en de Heineken koelbox voor de supermarktketens die zijn aangesloten bij Superunie. Maar blikvanger in de Oranjezomer wordt volgens de brouwer het reversibele shirt dat in samenwerking met fashionmerk Baskèts is ontwikkeld en een groene en oranje kant kent. De nieuwe campagne van Heineken speelt daarop in door hoofdpersoon ‘goudgele rakker’ Mike op een plein vol uitgedoste Oranjesupporters, teruggevonden wordt door zijn vrienden omdat hij een groene outfit draagt. Nadat hij zijn vrienden heeft teruggevonden keert hij zijn shirt binnenstebuiten en wordt hij weer opgenomen in de oranje fanclub.
70 miljoen extra
Supermarkten verdienen veel aan een EK en WK. De omzet zou zo’n 70 miljoen hoger liggen, waarbij bier, chips tot de favorieten behoren. Voor de horeca is dat volgens Heineken 30 procent meer, maar volgens een onderzoek van ING is die extra omzet betrekkelijk, omdat daar vaak sprake is van verschuiving in de omzet, zodat de meeropbrengst later wordt gecompenseerd door de consument. Desalniettemin spelen horecabedrijven graag in op de festiviteiten en dus ook Heineken. De Oranjecampagne voor de aanstaande Oranjezomer bouwt voort op de Heineken 150 jaar campagne. Naast een reeks nieuwe bijnamen op de verpakkingen komt de brouwer met speciale oranje edities van het blik en de fles. Fans kunnen zo op én met oranje proosten op de sportieve hoogtepunten.
3.000 horecabedrijven
Els Dijkhuizen, marketingdirecteur Heineken Nederland is blij dat er nu samen met de KNVB-partners gewerkt, na de Champions League, kan worden aan het EK-gevoel. Zij is er van overtuigd dat dat de komende dagen gaat gebeuren: “Als brouwer van gezelligheid kunnen we niet wachten tot de Oranjezomer van start gaat. Heineken en Oranje gaan al decennia lang hand in hand.” Voor een optimale voetbalbeleving in de cafés voorziet Heineken maar liefst 3.000 locaties van oranje promotiepaketten. Die pakketten bestaan materiaal om de locatie aan te kleden, maar ook het barpersoneel. Daarnaast kunnen gasten kans maken op het shirt van Baskèts en Heineken door een QR-code te scannen achterop het bierviltje.
Festivals
Heineken is geen sponsor van het Nederlands elftal, maar official partner van de KNVB. Samen met de andere partners zij belangrijk voor het oranje gevoel bij de supporters. Dijkhuizen: “Een EK of een ander evenement wordt gevierd en betekent gezelligheid. Dat kan met en zonder alcohol. Vandaar dat we inzetten op zowel Heineken als de 0.0%-varianten. We kijken bij het inzetten van die merken ook naar het soort evenement. Sommige festivals doen we met Brand, zoals Pink Pop en andere weer met Birra Moretti of Skuupkoppe, maar altijd ook met de 0.0%-varianten.”
Alcoholvrij
0.0% doet het goed. In de supermarkten is het zelfs zo dat het aantal huishoudens wat Heineken 0.0 koopt op 80% is van de huishoudens wat Heineken Original koopt, laat marketing manager Otto Esser van Heineken weten. Ook in sportkantines wordt vaker 0.0% gedronken, vandaar het Heineken er nog meer op in wil zetten. Belangrijk vindt Dijkhuizen dat de consument keuze wordt geboden. “Het ene moment heb je trek in iets met alcohol en het andere moment niet. Of wanneer je nog moet rijden, dan geldt voor ons geen alcohol en dus zijn dan de 0.0%-varianten een goed alternatief.” Met de grote evenementen rondom 750 jaar Amsterdam, zoals de opening in Ziggo Dome, de afsluiting van de A10 op 25 juni 2025 met activiteiten op de snelweg en als afsluiting Sail Amsterdam, staat er nog veel op het programma van de bierbrouwer. Wellicht wat minder op festivals nu de samenwerking met ID&T is gestopt? Dijkhuizen: “Nee hoor, we doen nog altijd 70 procent van alle festivals in Nederland, dus de producten van Heineken ga je op genoeg plaatsen tegenkomen.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bob Tullemans nieuwe algemeen directeur Hero Benelux
Benoeming – Hij is al een paar weken aan het werk, maar pas nu is bekend gemaakt dat Bob Tullemans de nieuwe Algemeen Directeur is van Hero Benelux.
Lees berichtCees van Vliet operationeel directeur bij Roompot/Landal
Benoeming - Cees van Vliet, jarenlang operationsdirecteur bij Albert Heijn en Jumbo en recentelijk actief als directeur Gamma Nederland, wordt de operationeel directeur (coo) bij Roompot/Landal.
Lees berichtAVIA Weghorst langs de A1 kleurt oranje
Tankstation – AVIA Weghorst langs de A1 heeft de tankstation-locatie ‘Lonnekermeer’ tussen Hengelo en Oldenzaal helemaal in de EK-kleuren geschilderd. Naast de kleuren rood, wit en blauw is er ook een levensgrote foto van Wout Weghorst tegen de gevel geplaatst.
Lees berichtSligro opnieuw Founding Partner Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Sligro Food Group heeft niet alleen haar deelname bevestigd, maar zich ook weer gecommitteerd als Founding Partner aan Gastvrij Rotterdam. Het aantal Founding Partners komt daarmee op 14. Sligro zal deelnemen samen met Heineken.
Lees berichtAhold Delhaize wil Claude Sarrailh als opvolger van Wouter Kolk
Opvolging - Ahold Delhaize is voornemens om de van het Duitse Metro afkomstige Claude Sarrailh te benoemen tot eindverantwoordelijke voor Europa en Indonesië. Daarmee is de Fransman Sarrailh de opvolger van Wouter Kolk, die eerder dit jaar zijn vertrek bij Ahold Delhaize aankondigde.
Lees berichtAmerican Cookies van ‘geredde bananen’ uit de keten
Introductie - The Banana Factory heeft zich toegelegd op het redden van bananen in de keten. Aanvankelijk waren dat bananen uit de Europese havens, maar nu wordt er samen met De Graaf Bakeries ook gewerkt aan het reden van de bananen verderop in de keten. Samen met Albert Heijn wordt er een circulaire variant van American Cookie onder huismerk gelanceerd,...
Lees bericht