Lagere pinomzetten in horeca tijdens EK-wedstrijden


Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants

Analyse - Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants. Zo noteerden restaurant tot 10 procent lagere omzetten, zo analyseerde ING Research op transactiedata tijdens de afgelopen paar wedstrijden van Oranje.

In de Nederlandse horeca is de impact van het Europees Kampioenschap voetbal dus duidelijk zichtbaar. ING Research ziet op de wedstrijddagen van Oranje in de Nederlandse cafés vooral een verschuiving van de omzetten.

Voetbal en horeca-uitgaven

Het EK-voetbal is halverwege en Oranje kan nog ver komen. Reden voor ING Research te kijken wat de mogelijke impact is van zo’n groots evenement op de uitgaven van consumenten. Uit recent onderzoek bleek dat consumenten zelf denken dat ze meer uitgeven. Een typische plek waar een voetbaleindronde impact heeft op de uitgaven van consumenten is de horeca. Eerdere toernooien bleek dat cafés extra omzetten draaiden op speeldagen van Oranje, maar op andere dagen juist minder. Uiteindelijk noteerden ze per saldo niet of nauwelijks plussen tijdens eindtoernooien, terwijl restaurants dan wel duidelijk minder omzet noteren. Vraag is wat is de impact van EK2024?

Pinomzetten

Ook dit EK hebben de wedstrijden van Oranje impact op de pinomzet van cafés, zo blijkt uit een analyse van transactiedata. Vrijdagavond toen Oranje het op moest nemen tegen Frankrijk draaiden cafés zowel voor als na de wedstrijd duidelijk meer pinomzet dan normaal. Tijdens de wedstrijd was het een stuk rustiger bij de pinterminals. Per saldo hebben de cafés extra omzet gedraaid die vrijdag ten opzichte van vergelijkbare vrijdagen in juni. Volgens ING Research past dat in het beeld van het vorige WK eindtoernooi.

Niet elke wedstrijd van Oranje heeft precies dezelfde invloed op de pinomzetten: het tijdstip, de speeldag (en niet te vergeten de uitslag) zullen de impact mede bepalen. Zo zien we kort voor en vooral direct na de eerste poulewedstrijd van Oranje (zondag 16 juni tegen Polen) hogere pinomzetten bij cafés dan op vergelijkbare zondagen in juni. Terwijl er gedurende de wedstrijd juist lagere pinomzetten zijn te noteren. Maar per saldo week de totale pinomzet niet of nauwelijks af van een normale zondag. Mogelijk dat de zondag een dag is waarop veel consumenten liever niet te veel tijd willen besteden aan de voor- en nabeschouwing in de kroeg.

Minder omzet restaurants

De pinomzet bij restaurants heeft tijdens deze poulefase te lijden gehad. Dat is in lijn met wat er bij eerdere eindtoernooien was te zien waaraan Oranje deelnam. Tijdens de eerste twee wedstrijden van Oranje lag de waarde van pinbetalingen bij restaurants en fastfoodketens ruim 35% lager dan normaal. Als de potjes zijn afgelopen veert de omzet flink op (mogelijk is voor veel consumenten kort na het eindsignaal een logisch moment om hun maaltijd af te rekenen). Toch is deze opleving niet genoeg om het eerdere verlies te compenseren. Per saldo lag op deze twee wedstrijddagen de pinomzet 5 tot 10% lager dan normaal.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht



Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR

Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.

Lees bericht




Vijf nieuwe leden bij culinaire vereniging JRE-Nederland

Horeca - Restaurant SILLYFOX was onlangs het middelpunt ter gelegenheid van de jaarlijkse JRE-Jeunes Restaurateurs ‘Pers- & Partnerlunch’. Tijdens deze middag werden vijf nieuwe leden van JRE-Nederland voorgesteld. Gastheer tijdens deze ‘gastronomische kennismaking’ was dit maal Joppe Sprinkhuizen van SILLYFOX in Veghel.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid