Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling
Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.
Kern van het onderzoek was kijken hoe in Nederland wordt aangekeken tegen diepvries. Diepvries wordt algemeen gezien als goed alternatief voor voedselverspilling. Daarmee is een eerste stap gezet, want momenteel blijkt nog dat 3 op de 4 Nederlanders regelmatig versgekoelde groente weggooit vanwege houdbaarheid.
Onvoldoende kennis
Een van de redenen waarom mensen dit doen, spreekt voor zich. Drie keer zoveel Nederlanders voelen zich aangetrokken tot de versafdeling als tot de diepvriesafdeling in de supermarkt. Vers is in de perceptie van consumenten vaak beter dan diepvries. Maar de resultaten van het onderzoek laten ook zien dat Nederlanders onvoldoende kennis hebben over de voordelen van diepvriesproducten. Bijna de helft weet nog altijd niet dat diepvriesgroenten en -fruit net zoveel vitamines als versgekoelde groenten en fruit bevatten, en soms zelfs meer.
Besparing
Reden voor de horecabedrijven om ook te kiezen voor verse producten in plaats van diepvries. Daar waar inzet van verse producten kan, is dat ook geen enkel probleem. Maar diepvries zorgt wel voor een enorme besparing als het gaat om voedselverspilling. Bovendien zorgen diepvriesproducten er meestal voor dat de werkzaamheden in de keuken afnemen of efficiënter worden, vanwege het hoge conveniencegehalte van veel diepvriesproducten. Met het steeds lastiger kunnen vinden van keukenpersoneel is dat geen onbelangrijke factor. Volgens Michel Acda, General Manager bij Iglo Nederland, laat het onderzoek zien dat er veel potentie is voor perceptieverbetering rondom de diepvriescategorie. Want meer dan de helft van de Nederlanders wil vaker kiezen voor diepvriesproducten als ze zeker zouden weten dat deze duurzamer, gezonder én lekkerder zijn. 79% van de Nederlanders geeft echter aan weinig over dergelijke voordelen van diepvries te horen of lezen.
Twijfel
Uit de vragenlijst die door @FoodClicks is ingediend voor de horecabedrijven blijkt dat jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar (54%) de minste moeite hebben met de inzet van diepvriesproducten bij horecabedrijven als zij weten dat voedselverspilling daarmee wordt tegengegaan. Bij ouderen ligt dat percentage beduidend anders. Daar zegt 42% dat een voorkeur
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Grapedistrict opent flagshipstore in Amsterdam
Formulenieuws - Grapedistrict, de wijnwinkel die zich inzet voor kleine wijnboeren, opent 17 mei haar grootste winkel tot nu toe op de van Woustraat in Amsterdam. De Grapedistrict flagshipstore komt pal tegenover de plek waar ooit de eerste winkel werd geopend.
Lees berichtHoreca Kassasysteem Mr. Winston wil internationaal groeien
Kassasystemen - Het Tilburgse bedrijf Mr. Winston heeft een investering van 600.000 euro opgehaald bij angel investors, waaronder Collin Crowdfund CEO Jeroen ter Huurne. Met het geld wil het in Nederland snelgroeiende horeca kassasysteem ook internationaal voet aan de grond krijgen.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtNu ook ‘bio-puree’ van afgekeurde biologische bananen
Voedselverspilling – The Banana Factory opende begin 2023 haar deuren om anders afgekeurde bananen, te redden van onnodige vernietiging door hier bananenpuree van te maken. Naast reguliere bananenpuree, maakt het bedrijf in samenwerking met Coroos nu ook biologisch gecertificeerde bananenpuree zodat ook bio producenten kunnen werken met “no-waste” bananenpuree.
Lees bericht