Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025
![](/images/made/uploads/05._Terras_strand_(Medium)_1080_720_90.jpg)
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.
ING Research verwacht dat de horecaprijzen dit jaar met gemiddeld 5% stijgen. Dat komt voornamelijk door de hogere personeelskosten. Ook vreest de bank dat het aantal horecazaken verder zal afnemen als gevolg van bedrijfsbeëindigingen en faillissementen. Belangrijkste reden is dat deze horecazaken die gestegen kosten niet durven, of kunnen doorberekenen in de prijzen.
Volumes gelijk
Uit de betaaltransacties concludeert ING dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant. De hogere transitiewaarde van zo’n 8% wordt voornamelijk bepaald door hogere prijzen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo hebben restaurants en cafés de prijzen in de periode januari t/m mei gemiddeld met 6% verhoogd, laat de bank weten. De volumes blijven echter wel redelijk gelijk, waaruit blijkt dat er niet meer gegeten en gedronken wordt.
Btw-tarief
De hotelsector heeft na de groei van 14% in het aantal overnachtingen vorig jaar, dit jaar mogelijk wel een uitdaging. Als de voorgenomen maatregel in het hoofdlijnenakkoord doorgaat om de btw van 9% voor de sector af te schaffen, heeft dat aanzienlijke gevolgen. Het betekent dat hotelkamers en huisjes op vakantieparken vanaf 2026 zo’n 11% duurder worden. ING Research verwacht dat deze prijsverhoging vrijwel volledig voor rekening van de gast komt. “In hoeverre deze zich hierdoor laat tegenhouden is nog moeilijk te zeggen”, aldus Katinka Jongkind, sector econoom Leisure bij ING Research. “Een hotelovernachting is weliswaar voor de meeste consumenten een luxeproduct, waar eerder op wordt bezuinigd dan op meer essentiële goederen en diensten, zoals voeding en de kapper. Tegelijkertijd lieten hotelgasten zich in de afgelopen twee jaren ook niet tegenhouden door de sterke prijsverhogingen.”
Bron: ING Research/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lagere pinomzetten in horeca tijdens EK-wedstrijden
Analyse - Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants. Zo noteerden restaurant tot 10 procent lagere omzetten, zo analyseerde ING Research op transactiedata tijdens de afgelopen paar wedstrijden van Oranje.
Lees berichtRestaurant ’t Slaakhuys opent in ‘Vrije Volk’-pand in Rotterdam
Horeca - Op een plek waar voorheen de geschiedenis letterlijk geschreven werd - de locatie deed dienst als redactie van dagblad Het Vrije Volk - opent het nieuwe restaurant ’t Slaakhuys. Het historische pand aan de Slaak heeft een flinke transformatie ondergaan.
Lees berichtGonzalo Aguilar nieuwe CEO Minor Hotels Europe & Americas
Benoeming - Minor Hotels, voorheen bekend als NH Hotel Group, heeft aangekondigd dat Gonzalo Aguilar per 1 januari 2025 de nieuwe CEO van Minor Hotels Europe & Americas wordt. Hij volgt Ramón Aragonés op, die aan het eind van dit jaar met pensioen gaat.
Lees berichtLancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR
Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.
Lees berichtBBB Maastricht dag eerder van start voor fine dining
Vakbeurzen - Horecavakbeurs BBB Maastricht gaat één dag eerder van start dan voorgaande jaren. Speciaal voor geïnteresseerden van fine dining wordt een deel van de beurs al geopend op zondag 6 oktober.
Lees berichtSligro opnieuw Founding Partner Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Sligro Food Group heeft niet alleen haar deelname bevestigd, maar zich ook weer gecommitteerd als Founding Partner aan Gastvrij Rotterdam. Het aantal Founding Partners komt daarmee op 14. Sligro zal deelnemen samen met Heineken.
Lees bericht