Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025


Uit de betaaltransacties concludeert ING dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.

ING Research verwacht dat de horecaprijzen dit jaar met gemiddeld 5% stijgen. Dat komt voornamelijk door de hogere personeelskosten. Ook vreest de bank dat het aantal horecazaken verder zal afnemen als gevolg van bedrijfsbeëindigingen en faillissementen. Belangrijkste reden is dat deze horecazaken die gestegen kosten niet durven, of kunnen doorberekenen in de prijzen.

Volumes gelijk

Uit de betaaltransacties concludeert ING dat de consument het wat rustiger aan doet in het café en restaurant. De hogere transitiewaarde van zo’n 8% wordt voornamelijk bepaald door hogere prijzen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Zo hebben restaurants en cafés de prijzen in de periode januari t/m mei gemiddeld met 6% verhoogd, laat de bank weten. De volumes blijven echter wel redelijk gelijk, waaruit blijkt dat er niet meer gegeten en gedronken wordt.

Btw-tarief

De hotelsector heeft na de groei van 14% in het aantal overnachtingen vorig jaar, dit jaar mogelijk wel een uitdaging. Als de voorgenomen maatregel in het hoofdlijnenakkoord doorgaat om de btw van 9% voor de sector af te schaffen, heeft dat aanzienlijke gevolgen. Het betekent dat hotelkamers en huisjes op vakantieparken vanaf 2026 zo’n 11% duurder worden. ING Research verwacht dat deze prijsverhoging vrijwel volledig voor rekening van de gast komt. “In hoeverre deze zich hierdoor laat tegenhouden is nog moeilijk te zeggen”, aldus Katinka Jongkind, sector econoom Leisure bij ING Research. “Een hotelovernachting is weliswaar voor de meeste consumenten een luxeproduct, waar eerder op wordt bezuinigd dan op meer essentiële goederen en diensten, zoals voeding en de kapper. Tegelijkertijd lieten hotelgasten zich in de afgelopen twee jaren ook niet tegenhouden door de sterke prijsverhogingen.”

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR

Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid