Trendtable laat foodmarketeers live de trends zien
Event - Zo’n honderd marketeers van foodservicebedrijven kwamen vorige week bijeen om op spectaculaire wijze kennis te nemen van de belangrijkste trends voor 2023. In de Verspillingsfabriek van Hutten in Veghel kregen de foodmaketeers letterlijk de belangrijkste ontwikkelingen live voorgeschoteld op lange schuifbare Trendtables.
De belangrijke trends van dit moment, zoals de aandacht voor plantaardig, het tegengaan van voedselverspilling en de herwaardering van producten bij de bron, werden tegen de achtergrond van een aantal maatschappelijke en politieke items belicht. Thema’s als gebrek aan personeel, of een betere waardering van personeel, inflatie en het klimaatneutraal produceren laten zich nu eenmaal wat minder makkelijk visualiseren op het bord, maar de algehele setting van de presentatie van het nieuwe trendrapport van Foodservice XS was meer dan creatief.
Confrontatie
Zelfs het thema van de tweedeling in de samenleving in mensen die de stijgende energiekosten en de oplopende inflatie financieel wel het hoofd kunnen bieden en mensen die dat niet – meer – kunnen, werd aan de hand van het thema ‘grenzen aan delivery’ sterk en overtuigend neergezet. Een aantal mensen aan de Trendtable werd namelijk wel voorzien van een dessert – de happy few- maar een grote groep, bij het inschuiven van de derde tafel, niet. Na deze ‘confrontatie’ kregen zij uiteindelijk het toetje wel, maar aangeleverd door de koeriers van Thuisbezorgd.
Plofkip of Bofkip
De trends uit het trendrapport werden tussen de gangen door toegelicht door Maaike de Reuver van FoodInspiration. In het rapport werden zeven belangrijke trends gesignaleerd, waarvan de eiwittransitie en het respect tonen voor dier en milieu verreweg de belangrijkste zijn. Het klimaatneutraal werken en produceren moeten in dat opzicht het nieuwe normaal worden bij toekomstige beslissingen in de foodsector. En ook als het gaat om dierenwelzijn, zullen we als sector anders moeten aankijken tegen de wijze van veeteelt in ons land. Die ambitie werd in het trendrapport van 'plofkip naar bofkip' genoemd. Op de Trendtable vormgegeven door een paar levende kippen in een kippenren te zetten, terwijl de foodmarketeers aan tafel zaten met een kipfiletje op het bord en kippenvoer als garnering.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Helft van Europese vleeseters mindert vleesconsumptie’
Plantaardig - Ruim de helft van de Europese vleeseters is actief bezig hun vleesconsumptie te verminderen. Dit is 5% meer dan vorig jaar. Dit blijkt uit het Europees gefinancierde Smart Protein onderzoek uitgevoerd door ProVeg International in samenwerking met de Universiteit van Kopenhagen en de Universiteit Gent.
Lees berichtFoodservice groeit met 44,4% in periode 5
Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.
Lees berichtKlaas Dijkhoff; ‘mensen willen keuze, maar niet kiezen’
Bijeenkomst – ‘Mensen willen keuzevrijheid, maar mensen willen niet kiezen’. Met die boodschap wist Klaas Dijkhoff zo’n honderd marketeers in de foodservicesector te boeien, tijdens een bijeenkomst van Foodservice XS in Duinrell in Wassenaar.
Lees berichtJubilerend Marketing4Results organiseerde zes impactvolle sessies
Jubileum – Marketing4Results bestaat vijftien jaar. Voor het marketingbureau voor foodservice reden iets waardevols te organiseren. Het werden zes sessies gewijd aan een betekenisvolle economie. Thema’s als plasticreductie, voedselverspilling, onderwijs en true pricing kwamen voorbij, met vooral schokkende cijfers. De foodsector staat voor uitdagingen en wel op korte termijn.
Lees berichtThuisbezorgd.nl sluit zich aan bij Veganuary
Vegan – Bezorgdienst Thuisbezorgd.nl heeft zich aangesloten bij het wereldwijde initiatief Veganuary om het eten van vegan te stimuleren. Samen met experts en restaurants wil de maaltijdenbezorgdienst gedurende de maand januari mensen helpen om het eten van vegan zo eenvoudig mogelijk te maken.
Lees bericht