Unilever brengt de ijsdivisie naar de beurs
![](/images/made/uploads/Magnum_double_starchaser___sulover_1080_720_90.jpg)
IJs - Unilevers ijsdivisie gaat naar de beurs, zo maakt het bedrijf vandaag bekend bij de presentatie van de jaarcijfers. Unilever boekte vorig jaar een omzet van € 60,8 miljard, een stijging van 2% ten opzichte van 2023. De ijsdivisie - een naam voor het nieuwe bedrijf is er nog niet - omvat merken als Ben & Jerry’s, Magnum en Ola, en wordt een Nederlands bedrijf met het hoofdkantoor in Amsterdam. Het bedrijf krijgt beursnoteringen in Amsterdam, Londen en New York.
De ijsjesdivisie van Unilever n behaalde vorig jaar een omzet van € 8,3 miljard. Unilever liet vorig jaar al weten de ijsdivisie te willen afsplitsen. Daarbij waren zowel verkoop als verzelfstandiging opties. Omdat een koper uitbleef werd het scenario van een verzelfstandiging met eigen beursnotering steeds realistischer.
Unilever wil zich sterker gaan richten op onder meer beautyproducten en producten voor persoonlijke verzorging en voedingsproducten met een sterk groeipotentieel IJs zou daar niet bij passen, ook al vanwege de ingewikkelder diepvrieslogistiek. Behalve ijs moesten ook de merken Unox en Conimex het veld ruimen. Unox werd aan Zwanenberg verkocht, het bedrijf dat al veel Unox-producten produceerde. Conimex werd gekocht door het Finse Paulig.
De Nederlandse ijsactiviteiten komen onder leiding van de van Unilever afkomstige Pieter Olierook te staan. Het verzelfstandige ijsbedrijf neemt dezer dagen zijn intrek in het voormalige kantoor van Booking.com in hartje Amsterdam.
De winst kwam uit op € 6,4 miljard. Het concern profiteerde niet alleen van prijsverhogingen, maar ook het volume steeg. Vooral de merken Dove en Vaseline deden het goed.
Bron: FoodPersonality/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Arnauld Demoulin benoemd tot nieuwe CEO van Stegeman
Benoeming - Multinational Sigma kondigt de benoeming aan van Arnauld Demoulin als Chief Executive Officer van haar dochterondernemingen Imperial Meat Products en Stegeman in de Benelux.
Lees berichtNa Conimex nu Unox van Unilever in andere handen
Overname – Voedingsmiddelenconcern Zwanenberg Food Group wil de merken Unox en (in België en Griekenland) Zwan overnemen van Unilever. De beoogde overname omvat tevens de productielijnen van Unilever voor soepen in stazakken (‘pouches’). Na Conimex gaat nu het Unox-merk over in andere handen.
Lees berichtPaulig neemt Conimex over van Unilever
Overname - Het voedings- en drankenbedrijf Paulig wil Conimex overnemen van Unilever. Het bedrijf staat bekend om zijn assortiment maaltijdingrediënten, kroepoek, soepen, sauzen en kruiden. Paulig wil met de overname de positie verstevigen in de Aziatische voedingscategorie in Nederland.
Lees berichtFoodpartners weer actief voor Voedselbanken Nederland
Actie - Van maandag 2 tot en met 5 december zetten 660 medewerkers van Unilever en partners zich wederom in bij Ahoy Rotterdam om pakketten in te pakken voor de Voedselbanken. Hetzelfde doen 265 vrijwilligers bij Bidfood in Biddinghuizen. Deze pakketten zijn bedoeld voor gezinnen die onder de armoedegrens leven en tijdens de feestdagen extra steun kunnen gebruiken.
Lees berichtVriesversprijzen voor Dirk, FastFruit, Jumbo, Magnum en Mora
Verkiezing - Mora is VriesVers A-merk van het Jaar 2024 en Dirk (met 1 De Beste) is VriesVers Huismerk van het Jaar 2024. De jaarlijkse vriesversprijzen werden van de week tijdens het winaarsevent - de ‘Colden Globes’ - van het VriesVers Platform (VVP) uitgereikt. De VriesVers Innovatieprijs ging naar FastFruit. De beste VriesVers Introductie was Magnum Double Sunlover en aan de huismerkkant de...
Lees berichtBen & Jerry’s opent opnieuw een pop-upstore
Pop-upstore - Na succes van vorig jaar organiseert Ben & Jerry's opnieuw Chunky Experience pop-up in Rotterdam. Deze tijdelijke winkel in de Hofbogen, vlak bij het centraal station, biedt bezoekers de mogelijkheid om gratis de smaakbeleving te ervaren van het populaire ijsmerk. Het openingsweekend was een groot succes.
Lees bericht