Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol
![](/images/made/uploads/Itsu_maaltijd_1080_1128_90.jpg)
Formulenieuws –De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.
In het Verenigd Koninkrijk zijn er zo’n 80 locaties van Itsu. De locatie op Schiphol wordt de eerste in Nederland maar Metcalf wl snel nog een tweede openen. Het liefst nog voor het einde van het jaar. Niet alleen het gezonde eten staat centraal, de restaurants worden ook kleurrijk aangekleed. Bloemen spelen in het interieur een belangrijke rol.
Japan
Het idee voor zijn restaurantconcept kreeg Metcalf al in 1994 toen hij voor het eerst Japan bezocht. De wijze waarop horecabedrijven in het ‘land van de rijzende zon’ eenvoudige en gezonde maaltijden samenstelden als ware het kleine kunststukjes, sprak hem aan. Het feit dat Japan daarnaast veel honderdjarigen telt, zorgde er voor dat hij wilde dat mensen er ook in het Verenigd Koninkrijk een gezonde levensstijl op konden nahouden. Vandaar dat hij nog steeds de missie heeft dat er een gezonde maaltijd moet kunnen worden aangeboden van rond de 8 euro. Ook straks in Nederland.
Tiffany & Co
Itsu is een zogenaamd allday-concept. Dat wil zeggen dat de formule zich richt op alle eetmomenten van de dag, van ontbijt, lunch tot avondeten. Ook zijn de producten van Itsu verkrijgbaar bij retailers. In Nederland is dat Albert Heijn. Daarnaast kent de formule een apart beloningssysteem voor medewerkers die bijzonder presteren. Er wordt bij voorkeur geen bonus uitgereikt maar een ‘butterfly’ van Tiffany & Co. Metcalf daarover: “Een bonusbedrag is eenmalig. Mensen zijn die na ontvangst na een paar maanden weer vergeten. Maar als ze een sieraad van Tiffany & Co krijgen doet ze dat vaker aan hun bijzonder prestatie voor Itsu denken”.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
FSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees berichtFSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Lees berichtFSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’
Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.
Lees berichtReiziger oprecht centraal in eerste Nederlandse Circle K shop
Interview - De eerste Circle K in Nederland is geopend. Tankstation Bijleveld langs de A12 bij Harmelen kreeg de primeur. De TotalEnergies-locatie Schiphol is inmiddels omgebouwd en Reeuwijk volgt. In de aankondigingen van de ombouw van de voormalige TotalEnergies-stations werd steeds aangegeven dat de Circle K de reiziger centraal zet. Een claim die Alimentation Couche-Tard Inc. op zich niet uniek...
Lees berichtFEBO opent vestiging op Schiphol Plaza
Formulenieuws - Snackbarketen FEBO heeft haar deuren geopend op Amsterdam Schiphol Airport. De winkel van travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) is de eerste vestiging van het merk op een luchthaven in Nederland.
Lees berichtSchiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten
Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden.
Lees bericht