FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’
Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.
Het is de belangrijkste uitkomst van een onderzoek dat het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft laten doen door The Food Research Company (TFRC), in samenwerking met het FoodService Instituut Nederland (FSIN). De centrale vraag die in het onderzoek werd gesteld was hoe een groter aandeel van biologische producten in de horeca gerealiseerd kan worden, zodat het groeit van niche naar nieuw normaal.
Uitdagingen
In de horeca wordt momenteel nauwelijks gebruik gemaakt van biologische producten. Het wordt vooral gezien als een nichemarkt. ‘Biologisch’ wordt als complex ervaren en is bovendien moeilijk te verwaarden voor ondernemers, aldus het onderzoek. De horeca lijkt op dit vlak gevangen te zijn in een kip-of-ei vraagstuk: de consument vraagt er niet om, daarom is er geen vraag bij restauranthouders en dus komt er ook geen vraag vanuit groothandels op gang. Dus blijft het gebruik van biologische producten in de horeca een ondergeschoven kindje.
Andere uitdagingen
Bovendien kampen horecaondernemers momenteel met veel andere uitdagingen: de kosten rijzen de pan uit, verdienmodellen staan onder druk en personeel is schaars. Het zorgt er mede voor dat aan een biologisch aanbod vaak geen hoge prioriteit wordt toegekend.
Kansen
Het onderzoek van TFRC en het FSIN toont wel aan dat er groeikansen zijn voor biologische producten in de horeca. Vooral omdat consumenten biologisch met kwaliteit, duurzaamheid en gezondheid associëren. Voor horecaondernemers biedt dit kansen om hun kwaliteitsstandaard te benadrukken en om van biologisch een ‘nieuw normaal’ te maken. Biologische producten collectief omarmen is een eerste stap. Daarnaast is faciliterende wetgeving vanuit de overheid, in combinatie met een aanmoedigingsbeleid door het ministerie nodig. Het zal eraan bijdragen dat de horecasector een flinke slag kan slaan in duurzaamheid en om het imago van biologisch te verbeteren.
De bevindingen van het onderzoek worden vanmiddag gepresenteerd tijdens een congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca.
Bron: TFRC/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eigen horecalocatie van Center Parcs op Zuiderzoet
Leisure – Vakantieparkorganisatie Center Parcs gaat voor het eerst in dertien jaar weer zelf een restaurant in Nederland beheren. Het restaurant komt op het compleet vernieuwde Zuiderzoet in Zeewolde.
Lees berichtLagere pinomzetten in horeca tijdens EK-wedstrijden
Analyse - Consumenten geven tijdens belangrijke EK-wedstrijden hun geld anders uit in cafés en restaurants. Zo noteerden restaurant tot 10 procent lagere omzetten, zo analyseerde ING Research op transactiedata tijdens de afgelopen paar wedstrijden van Oranje.
Lees berichtMinder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.
Lees berichtBritse restaurantformule Itsu opent op Schiphol
Formulenieuws –De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.
Lees berichtFSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees berichtRestaurant ’t Slaakhuys opent in ‘Vrije Volk’-pand in Rotterdam
Horeca - Op een plek waar voorheen de geschiedenis letterlijk geschreven werd - de locatie deed dienst als redactie van dagblad Het Vrije Volk - opent het nieuwe restaurant ’t Slaakhuys. Het historische pand aan de Slaak heeft een flinke transformatie ondergaan.
Lees bericht