‘Foodwinkels’ zien in 2017 omzet met 3,1% toenemen
Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS
Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jumbo komt met nieuw eigen merk Jumbo’s
Formulenieuws – Jumbo supermarkten komt met een nieuw eigen merk genaamd Jumbo’s. Het gaat om een breed assortiment kwaliteitsproducten die naast het bestaande huismerk van Jumbo komt te staan op de schappen.
Lees berichtConsumenten geven weer meer uit in derde kwartaal
Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.
Lees berichtJumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen
Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...
Lees berichtDetailhandel zet in juni bijna 1 procent minder om
Analyse - De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Lees berichtTon van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’
Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.
Lees berichtBierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%
Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.
Lees bericht