‘Foodwinkels’ zien in 2017 omzet met 3,1% toenemen


Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS

Marktcijfers - Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in 2017 3,1 procent meer omgezet dan in 2016. Het omzetniveau ligt inmiddels 15 procent boven het niveau dat in 2008 werd bereikt. Het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, groeide in 2017 met 0,9 procent en was voor het eerst groter dan in 2008. Dit meldt het CBS in de nieuwe Kwartaalmonitor detailhandel. De groei van de omzet in de foodsector van de detailhandel komt bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In 2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam. Aantal foodwinkels stijgt Het aantal winkelvestigingen in de Nederlandse foodsector is tussen begin 2008 en 2017 met 1,5 procent toegenomen tot 19 duizend vestigingen. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. Het aantal speciaalzaken nam met 0,8 procent toe tot 13 duizend, het aantal supermarkten groeide met 3,2 procent tot 6 duizend. 30 procent meer viswinkels Het aantal foodspeciaalzaken wijzigde nauwelijks tussen 2008 en 2017. Wel waren er grote mutaties per branche. Zo steeg in deze periode het aantal viswinkels met ruim 30 procent. Het aantal kaaswinkels nam toe met 20 procent, het aantal natuurvoedingswinkels met 18 procent. Uit het straatbeeld verdwenen vele groentewinkels (28 procent), slagers (16 procent) en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Bron: CBS

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht

Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...

Lees bericht

Detailhandel zet in juni bijna 1 procent minder om

Analyse - De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Lees bericht


Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht

Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid