Bierconsumptie horeca daalt eerste zes maanden met 1,9%


Door het matige weer de eerste zes maanden gaf de consument minder uit in de horeca

Analyse – Over de eerste zes maanden van dit jaar is de bierverkoop in ons land met iets meer dan 5 procent gedaald. Een daling van 1,9% deed zich voor bij de horeca. Bij de supermarkten was de daling met 6,6% nog groter. Opvallend was ook de forse daling in alcoholvrije bieren.

Een woordvoerder van de Nederlandse Brouwers spreekt van een forse daling in de bierconsumptie de eerste zes maanden. Voor een belangrijk deel wordt de daling in de sector toegeschreven aan de fors gestegen belastingen, maar ook het niet doorbreken van de zon helpt de sector niet.

De daling van de bierverkoop is zichtbaar in alle biercategorieën. De accijnsverhoging van 8 procent op bier met alcohol en de verhoging van de verbruiksbelasting met bijna 200% op alcoholvrij bier, hebben de prijzen verder opgedreven en dat voelen de brouwerijen in hun verkopen, zo laat de vereniging van Nederlandse brouwers weten. Daarnaast dronken mensen door het slechte weer in de afgelopen 6 maanden bijvoorbeeld minder vaak een bier op het terras en tijdens barbecueën. Ook gaan consumenten steeds vaker de grens naar België en Duitsland over om daar hun bier met en zonder alcohol te kopen.

Alcoholvrij bier

Opvallend is de sterke daling van de verkoop van alcoholvrij bier. Tussen 2010 en 2023 steeg de verkoop van alcoholvrij bier met meer dan 500 procent. Ook in periodes dat de biermarkt het moeilijk had, groeide de verkoop van alcoholvrij bier door. Maar de opmars van alcoholvrij stokt: tussen januari en juni van dit jaar daalde de verkoop met 9,4 procent. Nederlandse Brouwers voorzitter Fred Teeven: “Het is een zorgelijke ontwikkeling dat de verkoop van alcoholvrij bier is gedaald. Brouwerijen hebben met de overheid afgesproken om alcoholvrij bier te stimuleren, zodat consumenten altijd de keus hebben om te kiezen voor alcoholvrij bier als zij een keer minder alcohol willen drinken. Het is daarom niet uit te leggen dat de overheid de belasting op alcoholvrij bier fors heeft verhoogd. We roepen het nieuwe kabinet op om deze verhoging terug te draaien”.

Grenseffect

Net als met tabak ziet ook de biersector steeds vaker Nederlanders de grens overgaan om daar de inkopen te doen. De prijsverschillen met Duitsland en België worden voor veel producten als gevolg van het accijnsbeleid in Nederland te groot. Zeker de accijnsverhoging per 1 januari jl. dreunt bij veel bierbrouwers nog na, zo laten zij weten. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de grenseffecten te monitoren. De resultaten daarvan worden direct na de zomer aan de Tweede Kamer gestuurd. “We zien dat steeds meer bierdrinkers hun bier over de grens halen met grote gevolgen voor de supermarkten en slijterijen en in de grensregio's,“ aldus Teeven. “Het kan niet anders dan dat we dit gaan terugzien in de monitoring grenseffecten van het ministerie van Financiën. We zijn benieuwd welke maatregelen de nieuwe staatssecretaris gaat nemen want dit raakt ook de leefbaarheid in vele dorpen als supermarkten moeten sluiten.”

Mooie weer

Waar de brouwers vooral op hopen is snel mooi weer. Want waar normaal gesproken een EK zorgt voor stijgende bierverkopen, is het dit keer niet voldoende geweest om de tegenvallende verkopen eerder dit jaar te compenseren. De maand juli is traditioneel belangrijk voor de bierverkoop. Teeven: “Nu de vakantieperiode is aangebroken, hopen we dat mensen vaker naar het terras of naar strand gaan om samen een biertje te drinken. Of om met elkaar tijdens het BBQ te genieten van de vele mooie bieren die Nederlandse brouwers brouwen. Het zou mooi zijn als we eindelijk een langere periode met zonnig weer hebben”.

Bron: Nederlandse Brouwers/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...

Lees bericht


Heineken en MOJO verlengen partnership voor 7 jaar

Samenwerking - Heineken en festivalorganisator MOJO hebben op  Lowlands hun samenwerking met zeven jaar verlengd. Een opmerkelijk lange verlenging, gezien deze partnerships doorgaans met drie jaar worden voortgezet. De langere termijn moet benadrukken dat de verstandhouding tussen beide partijen goed is.

Lees bericht

Ton van Veen (Jumbo): ‘Meer klanten voorbode van hernieuwde groei’

Formulenieuws - Jumbo maakte vanochtend cijfers bekend over het eerste halfjaar, waarbij topman Ton van Veen tevens terugblikte op de eerste zes maanden van dit jaar, maar ook een perspectief schetst voor de nabije toekomst. De omzet steeg in het eerste halfjaar met een procentje, terwijl het marktaandeel vrijwel onveranderd uitkwam op 21%.

Lees bericht




Wakker Dier signaleert daling vleesverkoop supermarkten

Analyse – Uit verkoopdata van marktonderzoekbureau Circana signaleert Wakker Dier dat de vleesverkopen de laatste vier jaar met 16,4 procent zijn gedaald. Ook vorig jaar verkochten supermarkten 2,3 procent minder vlees dan het jaar ervoor. “Veel consumenten eten al minder vlees en ook de meeste supermarkten zetten nu in op meer plantaardig. Dat telt inmiddels aardig op,” aldus Collin Molenaar van Wakker Dier...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid