Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen


De organisatie van Jumbo wordt optimaler ingericht om winkels en klanten beter te bedienen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler ingericht om winkels en klanten beter te bedienen.

In de afgelopen maanden is gewerkt aan de uitwerking van de vernieuwde kantoororganisatie en een andere manier van werken. Nu er een positief advies van de Jumbo Ondernemingsraad (OR) is, worden tot half september medewerkers meegenomen in de uitwerking om daarna van start te gaan met de opbouw van een nieuwe organisatie.

Effectief

Nadat in mei al bekend werd hoe het Jumbo directieteam georganiseerd wordt, worden nu ook de wijzigingen per afdeling en individuele functies gedeeld. Daarnaast wordt een nieuwe manier van werken geïntroduceerd waarbij aandacht uitgaat naar onder andere effectief samenwerken en snelle besluitvorming met volledige focus op winkels en klant. Ton van Veen, CEO van Jumbo: “We geloven in deze ontwikkeling en zijn ervan overtuigd dat het een grote bijdrage zal leveren aan onze ingezette koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’. Tijdens de aankondiging in mei gaf ik al aan dat het bij deze ontwikkeling onvermijdelijk is dat we onze kantoororganisatie gaan afslanken en er banen gaan vervallen. Tegelijkertijd ontstaan ook nieuwe functies, passend bij de vernieuwde organisatie.”

350 arbeidsplaatsen

Op een totaal van 1400 arbeidsplaatsen vervallen circa 500 arbeidsplaatsen waar tegenover 150 vacatures ontstaan, passend bij de nieuwe organisatie. Per saldo is dit een afname van 350 arbeidsplaatsen, oftewel 25%. Daarnaast zal een aantal activiteiten die nu extern belegd zijn intern worden opgenomen (insource), wat circa 50 extra arbeidsplaatsen oplevert.

‘Gele Hart’

In de nieuwe kantoororganisatie staat het optimaal faciliteren van de winkels centraal, ze vormen het ‘Gele Hart’ van de organisatie om vanuit die basis elke dag van klanten fans te maken. De aansturing daarvan komt vanuit drie focusgebieden: klant, kanaal en assortiment, met daaromheen een drietal ondersteunende functies: Finance, IT en HR. In de gewijzigde opzet van de organisatie is elk directielid verantwoordelijk voor een focusgebied. Hieruit volgt een fundamenteel andere manier van organiseren en werken en daarmee ook een andere opzet van de organisatie.

‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’

De nieuwe kantoororganisatie is een van de strategische keuzes die Jumbo in de afgelopen periode heeft gemaakt. Ook is er ingezet op prijsverlagingen door internationale inkoopsamenwerking met leveranciers en maakte Jumbo de verzelfstandiging van La Place bekend. Door deze keuzes wordt noodzakelijke ruimte gecreëerd voor extra investeringen in de onderscheidende kracht van de Jumbo formule, - én een groot assortiment én de beste service én altijd lage prijzen’ - kortom ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé

Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.

Lees bericht


Coveniencestore Beej Benders in Venlo sluit de deuren

Conveniencestore - Beej Benders, het spraakmakende ‘blurringconcept’ van Jumbo-ondernemer Geert Benders stopt ermee. De vestiging aan het Nolensplein in Venlo sluit eind deze maand de deuren na acht jaar pionieren. Als merk blijft Beej Benders vooralsnog wel bestaan. Dat meldt vakmedium FoodPersonality voor de retail.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid