Rode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic
Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.
Het gebruik van de gerecyclede kratten zal naar schatting 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie in vergelijking met kratten van nieuw plastic. Als start zullen er dit jaar 150.000 gerecyclede kratten op de Nederlandse markt komen. Volledige overschakeling zal verder stap voor stap plaatsvinden.
Herbruikbaar glas
Deze stap past in de ambitie van het frisdrankbedrijf om nieuw plastic zoveel mogelijk te verminderen. In Nederland gebruikt Coca-Cola al gerecycled plastic voor haar plastic flessen (exclusief doppen en etiketten), transportverpakkingen en het introduceerde de Keelclip als een minimalistisch kartonnen alternatief voor plastic krimpfolies. De rode kratten zijn speciaal ontworpen voor de herbruikbare glazen flessen van het bedrijf, die op hun beurt zijn ontworpen om minstens 25 keer hergebruikt te worden. De glazen flessen worden schoongemaakt en hervuld in de Coca-Cola fabriek in Dongen, Brabant, voordat ze terugkeren naar de Nederlandse groothandel en horeca. Dit geldt voor alle merken van het bedrijf in herbruikbaar glas, waaronder Fanta, Sprite en Fuze Tea. Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Duurzaamheidsmanager Eva Amsterdam: “De rode horecakratten hebben een gemiddelde levensduur van 15 jaar, maar soms worden ze nog op de markt gezien zelfs na 20 tot 30 jaar. Echter, als ze kapot gaan, kunnen ze nu dienen als input voor nieuwe kratten.”
Bron: Coca-Cola Europacific Partners/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Gelder gaat plantaardig maatwerk leveren
Introductie – Groente en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk gaat plantaardig maatwerk leveren voor horecaondernemers. Het gaat om duurzame, gezonde en plantaardige producten voor de zorg- en horecasector.
Lees berichtVitam vervangt koemelk standaard voor havermelk op Erasmus
Catering - Vanaf 6 mei 2024 start cateraar Vitam op de Erasmus Universiteit Rotterdam met het havermelkproject en serveren zij voortaan standaard havermelk in plaats van koemelk. Voor de havermelk betaalt de gast €2,42. Willen zij toch koemelk dan betalen zij daarvoor extra.
Lees berichtOnline bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria
Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.
Lees bericht‘Festivals vaker in zee met GiG Hard Seltzer’
Festivals – Volgens de initiatiefnemers achter GiG Hard Seltzer zijn zij straks bij de meeste festivals terug te vinden. Ook de supermarkten omarmen het jonge bedrijf en zorgen voor een aanzienlijke groeispurt.
Lees berichtAviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen
Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.
Lees berichtHalf-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip
Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.
Lees bericht