Rode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic


Het gebruik van de gerecyclede kratten zal naar schatting 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie in vergelijking met kratten van nieuw plastic

Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.

Het gebruik van de gerecyclede kratten zal naar schatting 64% CO2-uitstoot besparen bij de productie in vergelijking met kratten van nieuw plastic. Als start zullen er dit jaar 150.000 gerecyclede kratten op de Nederlandse markt komen. Volledige overschakeling zal verder stap voor stap plaatsvinden.

Herbruikbaar glas

Deze stap past in de ambitie van het frisdrankbedrijf om nieuw plastic zoveel mogelijk te verminderen. In Nederland gebruikt Coca-Cola al gerecycled plastic voor haar plastic flessen (exclusief doppen en etiketten), transportverpakkingen en het introduceerde de Keelclip als een minimalistisch kartonnen alternatief voor plastic krimpfolies. De rode kratten zijn speciaal ontworpen voor de herbruikbare glazen flessen van het bedrijf, die op hun beurt zijn ontworpen om minstens 25 keer hergebruikt te worden. De glazen flessen worden schoongemaakt en hervuld in de Coca-Cola fabriek in Dongen, Brabant, voordat ze terugkeren naar de Nederlandse groothandel en horeca. Dit geldt voor alle merken van het bedrijf in herbruikbaar glas, waaronder Fanta, Sprite en Fuze Tea. Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) Duurzaamheidsmanager Eva Amsterdam: “De rode horecakratten hebben een gemiddelde levensduur van 15 jaar, maar soms worden ze nog op de markt gezien zelfs na 20 tot 30 jaar. Echter, als ze kapot gaan, kunnen ze nu dienen als input voor nieuwe kratten.”

Bron: Coca-Cola Europacific Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht



Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht

Half-om-half gehakt bij AH voortaan ook met rund en kip

Duurzaamheid – Binnen twee weken komt Albert Heijn met gehakt, worstjes en hamburgers die bestaan uit vlees gemengd van kippenvlees en rundvlees. Die producten hebben niet alleen minder CO2-uitstoot, maar worden ook goedkoper aangeboden in de winkels. De supermarktketen maakte de innovatie bekend tijdens de presentatie van het zevende duurzaamheidsverslag.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid