De Beren bekendste restaurantketen Nederland


De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland met een herkenbaarheid van 63%

Onderzoek - De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland (63%). Verder blijkt dat personen tussen de 18 en 35 jaar de meeste ketens herkennen. De geholpen naamsbekendheid varieert per keten en per leeftijdsgroep. De gegevens zijn afkomstig van  de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.

Geholpen naamsbekendheid verwijst naar het percentage Nederlanders van 18 jaar en ouder dat een restaurantketen herkent uit een lijst van de grootste ketens in Nederland. De Beren scoort hierop het hoogst met een herkenning van 63%. Dit is in lijn met de grootte van De Beren, aangezien zij het op één na grootste aantal vestigingen hebben. Loetje (59%) en La Cubanita (51%) maken de top drie compleet. ’t Zusje (48%) en Happy Italy (41%) volgen. Gemiddeld heeft een restaurantketen een geholpen naamsbekendheid van 20%.

Acht van de 28

Jongvolwassenen tussen de 18 en 34 jaar herkennen meer restaurantketens dan 50-plussers. Gemiddeld kennen ze acht van de 28 grootste ketens in Nederland, terwijl 50-plussers er ‘slechts’ vier herkennen. Dit kan volgens Multiscope de reden zijn dat ketens zoals Wagamama en DADAWAN, zich specifiek richten op een jonger publiek.

Naamsbekendheid verschilt per leeftijd

Happy Italy is vooral bekend onder 18- tot en met 34-jarigen. De keten heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid (76%) in deze leeftijdsgroep. Gauchos heeft de hoogste geholpen naamsbekendheid onder 35- tot en met 49-jarigen (35%). Er is geen restaurantketen waar de naamsbekendheid opvallend hoog is onder 50-plussers.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen

Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.

Lees bericht


Restaurant Beluga Maastricht gered van faillissement

Horeca - Restaurant Beluga Loves You in Maastricht heeft een dreigend faillissement afgewend. Het sterrenrestaurant verkeerde in zwaar financieel weer door tegenslagen als gevolg van lockdowns, wateroverlast en brand. Het restaurant heeft een akkoord bereikt met alle crediteuren en een nieuwe partner gevonden in de Limburgse horecaondernemer Danny Deng.

Lees bericht

FSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’

Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...

Lees bericht

Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen

Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...

Lees bericht


Samenwerking HEMA en La Place eindigt in augustus

Formulenieuws – De La Place restaurants in de HEMA locaties in Hilversum en Alkmaar zullen per week 33 en 34 hun deuren sluiten. De sluiting in de eerste helft van augustus is het gevolg van de voorgenomen verzelfstandiging van La Place. De La Place-producten blijven wel beschikbaar voor de klanten van Jumbo. Ook de verskeukens bij de Jumbo supermarkten blijven in hun huidige...

Lees bericht

Restaurantketen La Place verder als zelfstandige organisatie

Formulenieuws – Het hing al een tijdje in de lucht, maar maandag is bekendgemaakt dat La Place, onderdeel van Jumbo, verder gaat als zelfstandige organisatie. Na een strategische heroverweging heeft Koninklijke Jumbo Food Groep de intentie om de activiteiten van de foodserviceformule onder te brengen in een zelfstandige joint venture met Koninklijke Jumbo Food Groep en Vermaat als beoogd aandeelhouders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid