Strategische partnership Yespers en FruitMasters Ingredients


V.l.n.r. Joost Castenmiller (founder Yespers), Adriaan Vis (CEO FruitMasters), Stefan Baecke (founder Yespers) & Zweer van Aalsburg (business unit manager FruitMasters Ingredients)

Samenwerking - Ontbijtproductenmerk Yespers en FruitMasters Ingredients kondigen tijdens de Verspillingsvrije Week een strategisch partnership aan. Het gaat om de realisatie van de eerste Total Value Fabriek ter wereld waar voedselverspilling wordt verminderd en sociale impact wordt vergroot.

FruitMasters Ingredients zal in de samenwerking fungeren als de fruitleverancier voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven in deze samenwerking naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Waarde toevoegen begint bij de bron. Daarom is het contract getekend in de appelboomgaard van telers Ferdy & Patricia van Kranenburg. Deze zomer werd dit perceel getroffen door hagel, waardoor de oogst vrijwel uitsluitend geschikt is voor industriële verwerking. In tegenstelling tot traditionele verwerking wordt in de Total Value Fabriek, die 16 oktober in Den Haag opent, de appel volledig benut. Van pit tot steel.

Totale waarde

Door de hele appel te verwerken, ontstaat een breed scala aan eindproducten, waardoor de totale waarde van de appel toeneemt. Stelen worden gedroogd en verwerkt in bijvoorbeeld een appel-theeblend, pitjes worden geperst tot appelolie, klokhuizen en pulp worden samen met de vrucht verwerkt tot bijvoorbeeld fruitpoeder. Met deze aanpak gaan ze voor een eerlijke prijs voor de fruittelers, creëren ze extra werkgelegenheid voor mensen die lastig een baan vinden en wordt verspilling van waardevolle grondstoffen voorkomen. Dankzij dit unieke proces wordt het aandeel reststromen na verwerking teruggebracht van 30% naar slechts 1%.

Perfect fit

Yespers en FruitMasters Ingredients delen dezelfde visie: een verspillingsvrije keten door maximale waarde te halen uit iedere vrucht. "Bedrijven die impact willen maken, zoeken schaal. Schaalbedrijven zoeken impact. Onze Total Value Fabriek maakt impact en FruitMasters heeft de schaal om het verschil te maken. Daarom past deze samenwerking perfect," zegt Stefan Baecke, oprichter van Yespers. Adriaan Vis, CEO van FruitMasters, voegt daaraan toe: “We leveren al sinds mensenheugenis fruit aan sap- en conservenfabrieken, maar pioniers zoals Yespers creëren nieuwe kansen met innovatieve producten en toepassingen.”

True pricing

Een waardevol aspect van de samenwerking is de inzet op true pricing, waarbij niet alleen directe productiekosten worden meegenomen, maar ook de verborgen kosten en baten voor mens en milieu. True pricing maakt de volledige impact van het productieproces inzichtelijk, van CO2-uitstoot tot biodiversiteit en sociale aspecten. "

Bron: FruitMasters/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca

Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Lees bericht


Rode Coca-Cola-kratten voortaan van 97% gerecycled plastic

Verduurzamen - Coca-Cola Europacific Partners Nederland laat weten dat de bekende rode kratten voortaan gemaakt zullen worden van 97% gerecycled plastic₁. Het gerecyclede materiaal bestaat uit 85% oude rode kratten en 15% gerecyclede tulpennetten. Om dit mogelijk te maken werkt de Coca-Cola bottelaar samen met de lokale recycler Healix en krattenproducent Schoeller Allibert.

Lees bericht




Online bestelde vega-snacks groeien met 24% bij Kwalitaria

Formulenieuws – Steeds vaker zijn er vegetarische snacks en gerechten te vinden o de menukaart van Kwalitaria. De cafetariaformule merkt dan ook de vraag naar alternatieven zonder vlees stijgen. In het eerste kwartaal van dit jaar, werden online 24% meer vegetarische gerechten besteld.

Lees bericht

Aviko gaat met ketenpartners frietketen verduurzamen

Verduurzamen - Aviko gaat samen met een aantal partners werken aan het verder verduurzamen van de waardeketen van aardappelfriet. Samen met Derks Akkerbouw, AB Texel, Dasko Koel- en Vriestransport en Hutten Catering willen deze vijf partijen zich gezamenlijk inzetten om de CO2-uitstoot binnen de keten - van teler tot tafel - tegen 2030 net zero te krijgen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid