Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca


60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel op Schiphol moet plantaardig worden gemaakt in 2030 / Foto bij: Avolta

Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Om die ambitie waar te kunnen maken heeft Schiphol de steun nodig van de horecapartners. Daarom is er de afgelopen maanden zijn met de partners gewerkt aan een actieplan met daarin richtlijnen. In het plan staan afspraken over duurzamer inkopen, data en reporting, afvalmanagement en communicatie. Maar ook over het ontwerpen en bouwen van nieuwe horecalocaties zijn afspraken gemaakt. Concreet leidt dit volgens de luchthaven tot afspraken voor meer dan honderd horecalocaties.  Op inkoop gelden de afspraken voor vlees, vis, cacao en koffie tot groente en fruit, allemaal met onafhankelijke keurmerken. 

Ontbossingsvrij

Schiphol zal, conform de wetgeving, vanaf 2025 volledig ontbossingsvrij inkopen, zo laat de luchthaven weten. Andere doelstellingen zijn Fair Trade gecertificeerde koffie en cacao (2025), MSC/ASC gecertificeerde vis (2025), vlees met 1 Beter Leven-ster (2026). Om de CO2-uitstoot van alle horeca gerelateerde activiteiten te verminderen wordt het aanbod van plantaardige producten vergroot en gestimuleerd. Om het praktisch allemaal werkbaar te houden wordt per horecapartner een plan van aanpak worden uitgewerkt.

Afvalvrije luchthaven

Naast de horecapartners spelen de Material Flow Management Partners, Seenons en Renewi ook een belangrijke rol bij het behalen van de ambitie van Schiphol om in 2030 een afvalvrije luchthaven te zijn. Op korte termijn zal er een gedetailleerd dashboard beschikbaar zijn waar de afvalstromen per horecalocatie inzichtelijk zijn. Dit geeft inzicht en sturing voor gerichte acties op afvalvermindering en –scheiding.

Duurzame keuze

Daarnaast wil Schiphol samen met de horecapartners reizigers inspireren tot een meer duurzame keuze door het duurzamere aanbod makkelijk en toegankelijk te maken. In de presentaties zullen de meer duurzame en plantaardige producten ook herkenbaar worden gemaakt voor de consument.

Bron Schiphol/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht


Dineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw

Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw.  Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.

Lees bericht


ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht

Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld

Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid