ING Research: 'Hand op de knip in horeca is tijdelijk'


Door het matige weer de eerste zes maanden gaf de consument minder uit in de horeca

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar is de bank positief over de consumentenuitgaven.

Dat het goed gaat met de Nederlandse economie komt door de lagere energieprijzen prijzen. Daarnaast wist de industrie van andere maatregelen te profiteren, die een gunstig effect hebben gehad op de export. Hierdoor steeg de Nederlandse economie met een flinke 1,0% ten opzichte van het kwartaal ervoor. De groei was wel minder een gevolg van gestegen overheidsconsumptie en investeringen.

Pas op de plaats

Verrassender noemt ING Research de terugval van de consumptie van huishoudens in het afgelopen kwartaal. De bank zag die recent pas aankomen. De bestedingen zouden dit jaar aanvankelijk juist een van de belangrijkste motoren van de economische groei moeten zijn, maar dat pakte anders uit. Ondanks het feit dat de koopkracht fors is gestegen door met name cao-loonstijgingen en het hoge consumentenvertrouwen.

Inflatieperceptie

Het kan zijn dat consumenten een perceptie hebben van hoge inflatie, bijvoorbeeld als een heel zichtbare of frequent gekochte product bovengemiddeld in prijs stijgt. En dat het daardoor een rem zet op de persoonlijke uitgaven. In het tweede kwartaal zouden in ons land twee ontwikkelingen heel goed meegespeeld kunnen hebben. Ten eerste is de accijns op tabak flink verhoogd, wat een pakje sigaretten in prijs heeft doen stijgen. Ten tweede stond voor veel mensen in juli een flinke woninghuurstijging voor de deur. Die bleek gemiddeld 5,5% jaar-op-jaar te zijn, de grootste stijging in ruim 30 jaar tijd.

Het weer

De tweede verklaring voor de consumptiedaling in het tweede kwartaal is het weer. Een flink groter aandeel ondernemingen in bedrijfstakken die erg afhankelijk zijn van de consument, zoals de horeca, de detailhandel en de recreatie, cultuur en sport, gaf in de kwartaalenquête van juli aan dat weersomstandigheden de belangrijkste belemmerende factor was voor hun activiteiten. We zagen dan ook dat de online verkopen stegen, terwijl de winkelverkopen daalden.

Verder groei

Vraag is of de situatie zorgelijk is. Volgens ING Research niet. Hoewel de inflatie gedurende het jaar nog wel iets verder kan blijven oplopen, verwacht de bank dat de inkomensstijgingen de prijsstijgingen ruimschoots overtreffen. En dat gaat zich volgens de bank vertalen in een verdere groei van de consumptie.

Bron: ING Research/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hotellerie roept kabinet op btw-plan te laten varen

Politiek - In Hotel Babylon kwamen begin deze week onderzoekers, hoteliers, politiek en stakeholders bijeen om te praten over het plan van het kabinet om de btw op logies te verhogen. Volgens diverse analisten gaat het plan (veel) minder opleveren dan gedacht, maar zal het plan vooral ook veel negatieve effecten meebrengen.

Lees bericht


Jumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé

Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.

Lees bericht

Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht

Dineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw

Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw.  Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.

Lees bericht


Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld

Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.

Lees bericht

Tankstations doen goede zaken met tabaksverkoop

Analyse – Steeg de verkoop van tabak in juni al met bijna 33% (32,8%) in juli was de verkoopstijging nog groter. In juli werd er in euro’s voor maar liefst 84,8% meer uitgegeven aan rookwarenartikelen dan in dezelfde maand een jaar geleden. Ook ten opzichte van juni 2024 werd er 28% meer aan tabak uitgeven, terwijl die verkoop vorig jaar in dezelfde periode nog met 8,1%...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid