Pannenkoekenrestaurants doen het goed


Ook in dierentuinen is de pannenkoek populair, zoals hier in de Terraszaal in Diergaarde Blijdorp / Foto bij: Diergaarde Blijdorp

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Ook de vooruitzichten voor de pannenkoekenrestaurants zijn gunstig. Verwacht wordt dat door de toenemende vergrijzing het aantal klanten alleen maar gaat toenemen. Enerzijds omdat ouderen er graag op uittrekken en de locaties vaak gunstig bij wandel- en fietslocaties liggen, anderzijds vanwege het feit dat ouderen graag familiebijeenkomsten vieren in een pannenkoekenrestaurant.

Deze gunstige omstandigheden hebben er ook toe geleid dat de pannenkoekenbranche tot een van de meest stabiele segmenten binnen de Nederlandse horeca behoort. Dat blijkt ook uit het feit dat het aantal faillissementen in deze sector miniem is. Sterker nog uit data van bureau Locatus blijkt dat het aantal pannenkoekenrestaurants tussen 2010 en 2024 is gestegen met 11,9 procent naar 339. Terwijl het aantal klassieke restaurants, waar drank alleen verstrekt wordt bij het eten, daalde over dezelfde periode met 1,0 procent.

Succes

De hoge omloopsnelheid is een van de sleutelfactoren die pannenkoekenhuizen zo winstgevend maakt, concludeert ABN Amro. Pannenkoeken hebben namelijk een relatief korte bereidingstijd, zodat gasten snel geholpen kunnen worden. Dat zorgt niet alleen voor een hoge tafelbezetting op een avond, maar wordt door gezinnen met jonge kinderen ook nog een hoog gewaardeerd. Daarnaast is de prijsstelling van pannenkoekenhuizen voor een breed publiek aantrekkelijk. De inkoopprijzen zijn relatief laag doordat er met een beperkt aantal ingrediënten een enorme verscheidenheid aan pannenkoeken gemaakt kan worden. De lage inkoopkosten zorgen er ook voor dat de marges hoger zijn, waardoor pannenkoekenrestaurants hun prijzen competitief kunnen houden.

Toekomst

De vooruitzichten voor pannenkoekenrestaurants zijn veelbelovend. Met de vergrijzing zal de groep senioren, die voor veel omzet zorgt, blijven groeien. Daarnaast blijven pannenkoekenrestaurants aantrekkelijk voor gezinnen, toeristen en sportievelingen dankzij hun strategische locaties nabij natuurgebieden en recreatieve routes. De efficiënte bedrijfsvoering, gekenmerkt door een hoge omloopsnelheid en lage inkoopkosten, zorgt voor stabiliteit en flinke winstgevendheid, aldus ABN Amro.

Bron: ABN Amro/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders

Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.

Lees bericht


Dineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw

Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw.  Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.

Lees bericht

ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht

Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld

Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.

Lees bericht


Van Gelder sluit groentespeciaalzaak de Versmarkt

Versmarkt - Na bijna 50 jaar sluit Van Gelder de eigen groentespeciaalzaak de Versmarkt in Ridderkerk. De sluiting markeert het einde van een tijdperk voor dé groentezaak. Dankzij de groentezaak kon Van Gelder een halve eeuw geleden beginnen met het leveren aan een drietal horecaklanten.

Lees bericht

Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca

Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid