Tankstations doen goede zaken met tabaksverkoop


In juli werd er in euro’s voor maar liefst 84,8% meer uitgegeven aan rookwarenartikelen dan in dezelfde maand een jaar geleden

Analyse – Steeg de verkoop van tabak in juni al met bijna 33% (32,8%) in juli was de verkoopstijging nog groter. In juli werd er in euro’s voor maar liefst 84,8% meer uitgegeven aan rookwarenartikelen dan in dezelfde maand een jaar geleden. Ook ten opzichte van juni 2024 werd er 28% meer aan tabak uitgeven, terwijl die verkoop vorig jaar in dezelfde periode nog met 8,1% daalde.

Dit blijkt uit omzetcijfers verzameld door Orange Peak Company op basis van shoptransacties bij de aangesloten tankstation. Kanttekening bij de cijfers: de omzetstijging van tabak is wel inclusief de accijnsverhoging zoals die heeft plaats gehad.

Koude dranken

Sinds de tabaksban bij supermarkten per 1 juli zien de tankstations een forse stijging in het aantal rookwarentransacties. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de omzetstijging in tabak, maar ook bijvoorbeeld voor de koude dranken, omdat tabak vaak in combinatie wordt gekocht met iets anders. De stijging van koude dranken loopt echter niet parallel met de omzetstijging van tabak, ook omdat de aanschaf van koude dranken afhankelijk is van het weer. Toch is er over het gehele jaar een stijging te zien van meer dan 5% in koude dranken.

Zoetwaren

Ook bij zoetwaren in combinatie met tabak doet zich een stijging voor, hoewel die minder groot is dan bij koude dranken. In de maand juli lag de stijging in zoetwaren met 6% fors hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Over de eerste zeven maanden ligt het stijgingspercentage op 2,4%. De toename is uiteraard ook het gevolg van het aantal klanten dat een tankstation in de shop kreeg. Door de extra tabaksverkoop komen er immers ook meer mensen naar een tankstation.

Avonduren

Kijkend naar wanneer de meeste tabaksproducten worden verkocht, valt op dat het vooral rond het avondmoment is. Hoewel het aantal transacties in tabak over de hele dag hoger ligt is met name tussen 16.00 en 20.00 uur een duidelijke verkooppiek te zien. Mede door de stijging in tabak is ook te zien dat tabak een groter aandeel inneemt van de totale shopomzet. Lag dat percentage in 2023 nog op 36,1%, dit jaar is dat al gestegen naar 41,3%.

Zorgelijk

Een te grote afhankelijkheid van tabak, is naar 2030 zorgelijk, omdat dan de tankstations met de verkoop van tabak moeten stoppen. In de tussenliggende periode moeten zij de bestaande en nieuwe tabaksklanten zien te overtuigen en verleiden met het overige assortiment.

Bron: Orange Peak Company/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé

Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.

Lees bericht


haan ‘Spaanse Polder’ omgebouwd naar Tony’s Street Food

Tankstation - De Haan heeft het tankstation ‘Spaanse Polder’ aan de Matlingeweg in Rotterdam compleet vernieuwd. De shop heeft de nieuwste versie gekregen van Tony’s Street Food, de shopformule die straks in een tweetal varianten bij alle bemande De Haan-stations is terug te vinden. Het assortiment is daarmee ook verder uitgebreid.

Lees bericht

Vissers Energy opent 25e Moments & More

Tankstation – Esso Vissers Raakeind had als locatie de eer om de 25e Moments & More te mogen openen. De locatie aan de A58 werd ook de locatie waar samen met Statiegeld Nederland de compacte M1 emballage-automaat van Tomra is geplaatst.

Lees bericht

ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht



Uitdagende tijden blijven Sligro parten spelen

Groothandel - De omzet van de Groep over het eerste halfjaar 2024 bedroeg € 1.393 miljoen, een afname van 0,7% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023. Desondanks bleef onze ebitda met € 55 miljoen gelijk aan vorig jaar en nam het bedrijfsresultaat met € 2 miljoen toe tot € 6 miljoen. De nettowinst nam door gestegen rentelasten af tot een verlies van € 1 miljoen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid