Britse conveniencemarkt doet het goed


Buitenland - De Britse conveniencemarkt doet het aanmerkelijk beter dan de Nederlandse. De gemiddelde besteding is het afgelopen jaar gestegen met een index van 107, namelijk van 100 (118 euro) naar 107 Britse pond (126 euro) per maand. Dat meldde Simon Stenning, strategy director foodservice van het Allegra Food Strategy Forum, tijdens een bezoek van de leden van het Convenience Platform (een initiatief van groothandel Lekkerland, red.) aan Londen. Stenning baseert de cijfers op basis van een panelonderzoek onder 2000 consumenten, die steeds worden ondervraagd over hun laatste aankopen. Engeland kent 290.576 verkooppunten in de out-of-homemarkt met een gezamenlijke omzet van 74,7 miljard pond (88 miljard euro). Op basis van de maandrapportage januari van dit jaar groeit de markt naar 86 miljard pond (101 miljard euro). Van 2011 nar 2012 groeide de conveniencemarkt ook al met zo’n 3 procent. Grootste groei zat in wat in Engeland genoemd wordt de branded restauraurants, zeg maar de fastfoodsector. Sterke stijgers overzee zijn ook de lunchrooms en koffieketens. Net als in Nederland zorgt de supermarktsector ervoor dat de prijzen in out-of-home onder druk staan. Volgens Stenning heeft de sector daarop gereageerd om ook in het buitenshuiskanaal de prijzen naar beneden bij te stellen. Als het gaat om eetmomenten zit de stijging bij de Britten in het ontbijten buiten de deur, de lunch en de tussenmomenten op de dag, als een verlaat ontbijt en snackmoment in de middag. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid