Foodindustrie moet mindset veranderen'


Eetcultuur - “De foodindustrie moet haar mindset veranderen en de consument niet langer zien als koks, niet als shoppers, maar als eters.” Dit zeggen onderzoekbureaus Daymon Worldwide en The Hartman Group. Het Foodservice Instituut Nederland gaat er in de FoodShopper Monitor verder op in. De afgelopen jaren heeft zich er een ware cultuuromslag voorgedaan. De vroegere kookcultuur is volgens de schrijvers van de Foodshopper Monitor van het FSIN verworden tot de huidige eetcultuur. “Nu is het niet langer de moeder als autoriteit die beslist over het eten van het hele gezin. Koken is tegenwoordig van alle gezinsleden en iedereen beslist mee over wat, wanneer en hoe er wordt gegeten. Snacks zijn helemaal in en domineren de voedselmarkt.” Daarbij, zo wordt gesteld in de Monitor, leven we niet langer in een kookcultuur, maar zijn we in een eetcultuur beland. “Koken staat niet meer gelijk aan het traditioneel bereiden van eten met verse, losse ingrediënten. Het simpelweg opwarmen van een supermarktmaaltijd heet in de ogen van consumenten ook ‘koken’. Met andere woorden hoe we eten is veranderd, wanneer we eten is veranderd en dat betekent dat wat we eten ook verandert. “Deze veranderingen in het gedragspatroon van de shopper zijn fundamenteel en blijvend. De foodindustrie moet dan ook haar mindset veranderen en de consument niet langer zien als koks, niet als shoppers, maar als eters.” Dat resulteert volgens de Foodshopper Monitor in nieuwe trends: Consumenten zoeken naar nieuwe smaken, zijn avontuurlijker en staan open voor eten van over de hele wereld. Consumenten leunen sterk op bereide voedingscomponenten die ze kunnen mixen en matchen naar eigen smaak. Dat betekent een nieuwe impuls aan bevroren voedingsmiddelen, mits duidelijk gecommuniceerd dat het ‘bereid eten’ is en niet ‘processed food’. Het vraagt ook om kleinere porties van veel verschillende soorten voedsel, allemaal individueel verpakt voor de makkelijkste mix- en matchmethode. Mannen zijn belangrijke shoppers geworden. Zij nemen 41% van alle kookbeurten voor hun rekening. Het populaire mannenmagazine Mens Health is zelfs gestart met een kookschool voor mannen. Als motto hanteert het blad: the ultimate one-day cooking seminar for guys. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid