Formules kiezen gedifferentieerd merkenbeleid


Merken – Als het gaat om assortimentsbeleid volgt de foodservicemarkt steeds vaker de retailmarkt met een gedifferentieerd aanbod. Er zijn steeds meer partijen die naast een premium merk ook huismerken en B- en C-merken voeren. “Wij geloven sterk in samenwerkingsverbanden met A-merkfabrikanten, maar dit betekent niet altijd dat het A-merk ook direct zichtbaar is voor de consument.” Aan het woord is Marketing Manager, Martijn Boone, van ffc. Ffc voert bijvoorbeeld in veel Kwalitaria’s een tomatenrelish van Heinz op de Kwalitaria burger, maar dit merk komt in uitingen niet naar voren. En ze voeren een Kwalitaria fritessaus ‘in samenwerking’ met Remia. “Dat is co-branding”, aldus Boone. Aan de andere kant bouwt ffc ook de private labelproducten steeds verder uit. “Snacks zijn daar goed voorbeeld van. Al onze kroketten zijn private label en geen A-merk. We voeren dus een gedifferentieerd beleid, daar waar A-merken ons kunnen versterken maken we er gebruik van”, vertelt de Marketing Manager. Volgens hem is de toegevoegde waarde van A-merken weldegelijk aanwezig. “A-merken beschikken over budgetten om echt toegevoegde waarde ‘projecten’ te starten. Category management, maar ook op het gebied van gezondheid en duurzaamheid starten we projecten met A-merken. En dit zijn vaak langlopende trajecten. Daarbij beschikken ze over insights en ondersteunen grote marketingteams de activiteiten.” A-merken helpen op deze manier de positionering van Kwalitaria steviger neer te zetten. “We dienen de veranderende consumentenbehoefte goed in te vullen om de koppositie in de markt te kunnen innemen.” Bij BP is eenzelfde geluid te horen. “A-merken bieden naar onze mening een meerwaarde voor het overgrote deel van de consumenten. Bovendien is de toegevoegde waarde in termen van ondersteuning - reclame en imagobouwen – voor BP groot”, vertelt Jacoline Poldervaart van BP. Zo maakt BP gebruik van planogrammen en schapadviezen. BP combineert de duidelijke keuze voor A-merken met een focus op het private label merk Wild Bean Café. Dit foodconcept van de oliemaatschappij serveert koffie onder het merk Wild Bean Café. De koffie waarbij alleen de allerbeste koffiebonen worden gebruikt, vergelijkbaar met een A-merk kwaliteit. Poldervaart: “Het Wild Bean Café wordt in mindere mate dan een A-merk door middel van reclame ondersteund. Wel streven we hier naar een premium invulling.”   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid