Italiaanse restaurants blijven populair bij Nederlanders


De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland afgenomen van 1.494 naar 1.469 restaurants volgens een analyse van Van Spronsen & Partners

Onderzoek – Ondanks een lichte daling in het aantal Italiaanse restaurants in Nederland, blijft de ‘Romeinse keuken’ onverminderd populair. Dat komt vooral omdat de pizzaketens als NY Pizza en Domino’s fors blijven groeien. Dit blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners over de Italiaanse restaurants.

De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland afgenomen van 1.494 naar 1.469 restaurants. De daling bedraagt circa 2%, vergelijkbaar met de afname van de restaurants met Zuid-Europese keuken (1,7%). ‘Dat blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners.

Het adviesbureau zag echter dat in de onderzochte periode ook het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza explosief was gestegen met bijna 50%. In 2018 tekende die stijging zich al af, toen zich een aantal grootschalige fast casual concepten zich aandienden. Sommige daarvan hebben behoorlijk hinder ondervonden in de coronacrisis, maar er zijn ook nieuwe concepten geopend, zo laat het adviesbureau weten.

In de provincies

Noord-Holland heeft nog steeds dankzij Amsterdam de hoogste Italiaanse restaurantdichtheid (13,6 per 100.000 inwoners). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland (5,4) lager dan het Nederlandse gemiddelde van (8,2). De forse stijging in Utrecht (+28%) kan gezien worden als een inhaalslag, door deze ontwikkeling is de dichtheid in Utrecht (8,1) ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde. In Drenthe is wel een forse procentuele stijging, echter in absolute getallen is de stijging beperkt met slechts 4 nieuwe Italiaanse restaurants. In Limburg zien wij een andere ontwikkeling waar bij een minimale groei van de bevolking het aantal Italiaanse restaurants sterk toenam met 22 restaurants (+20%). Hiermee is het Italiaanse restaurant in deze provincie fors populairder geworden.

De Zuid-Europese keuken

In 2018 was de Italiaanse keuken al goed voor circa 55% van de Zuid-Europese keuken, in 2024 is dit gestegen tot circa 56% . Het aandeel is, bijna gelijk gebleven door de kleine afname in de Italiaanse keukenrichting, maar ook door de stijging van circa +44% Portugese restaurants en circa +23% Spaanse restaurants. De overige keukens (Grieks, Mediterraan en Turks) zijn juist afgenomen.

Toeristen

Ruim 45% van het totale Italiaanse restaurantaanbod is te vinden in 18 gemeenten. Het aanbod in deze 18 gemeenten blijft nagenoeg gelijk in de afgelopen periode (-0,7%). Er zitten wel grote verschillen in de groei binnen de steden. Breda, Eindhoven en Maastricht zijn flink gegroeid, waar het aanbod in Delft, Nijmegen en Den Bosch procentueel sterk is teruggelopen.

Sociale media

Jonge restaurantgasten gebruiken sociale media voor het vinden van restaurants en uiteindelijk een relatie (herkenning) op te bouwen met het restaurant. Dit terwijl ‘ouderen’ sociale media vooral gebruiken om enkel content te consumeren. Een mooi interieur, een leuke gimmick of een viral restaurant biedt veel ‘Instagram opportunities’, waardoor er ook meer over gepost wordt. Iets nieuws bieden wat nog niet bestaat zodat jongere generaties erover gaan posten, is een handige manier om uiteindelijk ook de oudere generaties te bereiken.

Bron: Van Sponsen & Partners/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht


Helft Nederlanders gaat wel eens alleen uit eten

Onderzoek – Iets meer dan de helft (51%) van de Nederlanders bezoekt wel eens alleen een restaurant om te lunchen of te dineren. De andere helft (49%) doet dit liever in gezelschap. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd bij 1.000 Nederlandse consumenten door kassa- en betaalplatform Lightspeed.

Lees bericht


Minder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025

Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.

Lees bericht


Vijf nieuwe leden bij culinaire vereniging JRE-Nederland

Horeca - Restaurant SILLYFOX was onlangs het middelpunt ter gelegenheid van de jaarlijkse JRE-Jeunes Restaurateurs ‘Pers- & Partnerlunch’. Tijdens deze middag werden vijf nieuwe leden van JRE-Nederland voorgesteld. Gastheer tijdens deze ‘gastronomische kennismaking’ was dit maal Joppe Sprinkhuizen van SILLYFOX in Veghel.

Lees bericht

Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid