Krachtmeting AH-franchisers en hoofdkantoor voorbode foodservicemarkt


Supermarkt – Bij Albert Heijn woedt een discussie tussen de franchisers en het hoofdkantoor over de verdeling van de omzet van de webverkopen van de supermarktorganisatie. Met de aankoop van Bol.com en het inrichten van de afhaalpunten wordt die discussie alleen maar heftiger. Een discussie waar ook de foodservicesector rekening mee moet houden. De zelfstandige ondernemers van de Zaanse grootgrutter zijn verenigd in een franchisevereniging. De AH-ondernemers willen compensatie voor de verkopen die de organisatie doet in hun exclusieve verzorgingsgebieden. Zij voelen zich met steeds verder uitbreidende activiteiten van Bol.com en Albert.nl beconcurreerd door hun eigen organisatie en eisen daarvoor compensatie. Het hoofdkantoor verweert zich voor een belangrijk deel met de vraag; wie eigenaar is van de klant? Zeker met de, bij de consument, populaire spotjes op tv is die vraag een heikele, want de sympathie voor de AH-formule wordt zeker mede bepaald door de commercials. Anderzijds laten de franchisers elk jaar opnieuw zien dat zij degene zijn die een belangrijk deel van de omzetgroei voor hun rekening nemen. In de foodservicesector zijn nog geen voorbeelden te vinden, waar de strijd zo scherp wordt gespeeld als binnen retail. Toch is dat een kwestie van tijd. Met de verder toenemende grootschaligheid van commerciële organisaties en grossiers en verder oplopende druk op omzet en marge gaat de discussie tussen ondernemers en hun organisatie ook steeds vaker binnen foodservice gevoerd worden. Grossiers die een maaltijdservice gaan oppakken voor de thuiszorg gaan immers ook concurreren met lokale partijen, dus met afnemers van die grossiers. Bovendien wordt bij de formules lokale invulling steeds belangrijker en dus ontstaan er grotere verschillen in assortiment en prijspeil. Daarnaast zijn organisaties ook nu al bezig met compensatieregelingen voor ondernemers in grensgebieden als er sprake is van oneerlijke buitenlandse concurrentie, door bijvoorbeeld BTW en accijnsverschillen. De vraag is dan waar leg je de grens voor die compensatie? Aandachtspunten die vanuit het hoofdkantoor goed moeten worden bekeken en uitgelegd aan ondernemers. Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid