Winkeliers zijn bankstoringen beu


Betalingssystemen – Winkeliers zijn de aanhoudende storingen in het betalingsverkeer meer dan zat. Volgens Detailhandel Nederland hebben de storingen ‘dramatische’ gevolgen voor winkeliers. De organisatie doet een beroep op de bankensector meer moeite te doen een betrouwbaar betalingssysteem te handhaven. “De problemen bij de ING gisteren zijn gelukkig opgelost, maar daarmee is de discussie nog lang niet afgelopen”, vertelt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland aan BNR. Detailhandel Nederland kreeg woensdag diverse meldingen over klanten in winkels die hun boodschappen niet konden afrekenen omdat ze, door een fout van ING, rood stonden op hun rekening. “Dat veroorzaakte opstoppingen bij de kassa's en zorgde voor teleurgestelde klanten. Bovendien kan het dramatisch uitpakken voor winkeliers. Er gaat dagelijks in de detailhandel ongeveer 250 miljoen euro om. Als hierdoor ook maar 1 procent minder omzet wordt gedraaid, heb je het al over enorme bedragen.” Ponjee: “Het is lastig om de schade te berekenen”, zegt Ponjee. “Een deel van de klanten besluit om het op dat moment niet daar te kopen of om het niet meer te kopen.” De Nederlandsche Bank houdt toezicht op het Nederlandse betalingsverkeer. Het is niet de eerste keer dat ING problemen heeft met online bankieren, vorig jaar was het enkele dagen achter elkaar raak. Ponjee vindt dat DNB veel strenger moet optreden. “We denken dat de banken en DNB samen moeten optrekken om meer te doen. Denk daarbij aan beter backup systemen en betere communicatie. Want ook op dat laatste was gisteren veel kritiek: mensen zaten lang in onzekerheid over de storing. Ze kunnen veel meer doen dan nu gebeurt.”   Bron: BNR

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid