Tevredenheid over Nederlandse hotelketens licht gedaald
Onderzoek - De gemiddelde tevredenheid over Nederlandse hotelketens is het afgelopen jaar licht gedaald van +49 naar +47. De hoogste NPS (+84) had WestCord Hotels. Toch waren de meeste hotelgasten tevreden over hun hotel, want ruim zeven op de tien bezoekers hebben de intentie om terug te keren bij een hotelketen.
De gegevens zijn afkomstig van de Nationale Benchmark Hotelketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. Het onderzoek richt zich op reclame, naamsbekendheid, overnachting, besteding, NPS en loyaliteit van hotelgasten in Nederlandse hotelketens. Hierin is verwerkt de Europese Net Promoter Score (NPS), die de bezoekerstevredenheid meet. Respondenten kregen de vraag: ‘Op een schaal van 0 tot 10, hoe waarschijnlijk is het dat je het hotel zou aanraden aan vrienden of collega’s?’ Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. Gemiddeld behalen de grootse Nederlandse hotelketens een NPS van +47. Dat is een daling ten opzichte van een jaar eerder, toen de gemiddelde NPS +49 was.
WestCord Hotels hoogste NPS
WestCord Hotels heeft de hoogste NPS (+84) van alle hotelketens in Nederland. Bezoekers van WestCord Hotels zullen een bezoek aan de keten dus zeer waarschijnlijk aanraden aan anderen. Na WestCord Hotels volgt Bilderberg met een NPS van +74. Verder hebben Mercure (+72), Van der Valk (+70) en Enjoyhotels (+67) ook een relatief hoge NPS.
Loyaliteit
De intentie om in de komende drie jaar terug te keren bij een hotelketen zegt iets over de loyaliteit van de klanten van de keten. De gemiddelde intentie om terug te keren is 72%. De vijf hotelketens met de hoogste NPS scoren eveneens bovengemiddeld op de intentie om terug te keren.
Multiscope
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. Het bureau ondersteunt bedrijven en organisaties bij het nemen van beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
De Beren bekendste restaurantketen Nederland
Onderzoek - De Beren is de bekendste restaurantketen van Nederland (63%). Verder blijkt dat personen tussen de 18 en 35 jaar de meeste ketens herkennen. De geholpen naamsbekendheid varieert per keten en per leeftijdsgroep. De gegevens zijn afkomstig van de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
Lees bericht1,7 miljoen Nederlanders gebruiken sportsupplementen
Sportvoeding – Nederland telt 1,7 miljoen Nederlanders die gebruikmaken van sportsupplementen. De grootste groep gebruikers zijn de jongeren. De supplementen die het vaakst worden verkocht zijn eiwitten en creatine. Als merk is XXL Nutrition het meest populairs, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.300 Nederlanders.
Lees berichtKHN roept met partnerpartijen op om btw niet te verhogen
Politiek – In de aanloop naar het eerste debat in de Tweede Kamer van het nieuwe kabinet vandaag roept Koninklijke Horeca Nederland (KHN), samen met een aantal andere belangenorganisaties, de politieke partijen en het kabinet op om de verhoging van het btw-tarief van 9% naar 21% te heroverwegen.
Lees berichtMinder uitbundige tijden voor de horeca in 2024 en 2025
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor zowel 2024 als 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 2%, minder uitbundig dan voorgaande drie jaren. Dit komt onder meer door een aanhoudend lage economische groei, een laag consumentenvertrouwen en nog altijd oplopende prijzen in de horeca. Dit meldt ING Research in het woensdag gepubliceerde Vooruitzicht Horeca.
Lees berichtGonzalo Aguilar nieuwe CEO Minor Hotels Europe & Americas
Benoeming - Minor Hotels, voorheen bekend als NH Hotel Group, heeft aangekondigd dat Gonzalo Aguilar per 1 januari 2025 de nieuwe CEO van Minor Hotels Europe & Americas wordt. Hij volgt Ramón Aragonés op, die aan het eind van dit jaar met pensioen gaat.
Lees berichtKlanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van...
Lees bericht